همراه با حیات‌‌وحش چهارمحال و بختیاری؛
تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: شنگ یا سمور آبی اطراف رودخانه‌ها، نهرها، كانال‌های آبیاری، دریاچه‌ها و در استان در حاشیه تالاب چغاخور دیده می‌شود.
کد خبر: ۵۵۰۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰ 10 January 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- شهرام احمدی اظهار کرد: شنگ (در برخی نقاط ایران با عنوان سگ آبی یا سمور آبی شناخته می‌شود) جزو رده پستانداران (Mammals)، راسته گوشتخواران (Carnivora) و از خانواده راسوها (Mustelidae) است.
وی افزود: این حیوان جثه بزرگ و استوانه‌ای شکل، پوزه پهن با سبیل‌های بلند و کلفت، گوش‌ها و چشم‌های کوچک دارد و دمش بلند و لوله‌ای شکل است که در قاعده پهن و کلفت می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: دست و پای سگ آبی کوتاه ‌است و در بین انگشتانش پرده‌ای وجود دارد؛ موها نرم و انبوه، به رنگ قهوه‌ای تا قهوه‌ای متمایل به خاکستری و زیر چانه و گلویش سفید است.
احمدی اضافه کرد: سمور آبی دارای سر و بدن 60 تا 90 سانتی‌متر، دم 35 تا 55 سانتی‌متر، کف پا 9 تا 13 سانتی‌متر، ارتفاع بدن 30 سانتی‌متر و وزن 5 تا 17 کیلوگرم است و نرها از ماده‌ها بزرگ‌تر هستند.
وی گفت: سگ آبی اطراف رودخانه‌ها، نهرها، کانال‌های آبیاری، دریاچه‌ها و در چهارمحال و بختیاری در حاشیه تالاب چغاخور دیده می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سگ آبی شبگرد است و اگر منطقه امن باشد روزها نیز دیده می‌شود، افزود: این حیوان به صورت انفرادی زندگی می‌کند، لانه را در حفره‌های طبیعی، سوراخ درختان، زیر ریشه‌های مجاور آب ایجاد می‌کند و درب ورودی لانه معمولاً در داخل آب و در عمق 50 سانتی‌متری از سطح آب قرار دارد که به وسیله دالانی شیب‌دار به لانه ارتباط دارد، یک سوراخ تهویه، لانه را به بیرون ارتباط می‌دهد و ممکن است علاوه بر لانه دائمی یک لانه موقتی نیز در زیر سنگ‌ها و گیاهان داشته باشد.
احمدی اضافه کرد: شنگ به خوبی بر روی زمین راه می‌رود؛ هنگام شنا برای ایجاد تعادل، دست‌ها به سینه می‌چسبند و مانند فرمان عمل می‌کنند.
وی با بیان اینکه سگ آبی می‌تواند به مدت 10 دقیقه زیر آب باقی بماند، ادامه داد: این حیوان در شرایط عادی یک تا دو دقیقه زیرآب می‌ماند و هنگام شنا در زیر آب سوراخ‌های گوش و بینی مسدود می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری  گفت: سبیل‌های سمور آبی بسیار حساس‌اند و با استفاده از آن‌ها در تاریکی یا آب گل‌آلود به خوبی شنا کرده و خفیف‌ترین تلاطم داخل آب را حس می‌کند.
احمدی افزود: حس بویایی و شنوایی این حیوان قوی است، بینایی به نسبت ضعیفی دارد، ولی در زیر آب و در نورهای مختلف می‌تواند اجسام متحرک را به خوبی ببیند؛ شنگ‌ها در همه سنین بسیار بازیگوش هستند.
وی با اشاره به اینکه سگ آبی از جانوران آبزی نظیر ماهی، قورباغه، خرچنگ، پستانداران کوچک، پرندگان آبزی به خصوص چنگر، مرغابی، تخم و جوجه پرندگان، حشرات و مواد گیاهی تغذیه می‌کند، ادامه داد: این حیوان غذا را با دهان می‌گیرد و آثار مدفوع و باقی‌مانده مواد غذایی که در مناطق مشخصی از مسیر رودخانه‌ها و نهرها مشاهده می‌شود، نشانه وجود این حیوان در منطقه است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: سگ آبی فصل جفت‌گیری خاصی ندارد ولی معمولاً در زمستان جفت‌گیری می‌کند، طول دوره آبستنی 61 تا 63 روز است و 1 تا 5 توله (معمولاً 2 تا 3) به دنیا می‌آورد و توله‌ها حدود 8 هفته در لانه می‌مانند و تا حدود 1 سالگی با مادرشان هستند؛ نرها در 18 ماهگی و ماده‌ها در 24 ماهگی بالغ می‌شوند و ممکن است تا بیش از 20 سال در اسارت عمر کند.
احمدی گفت: در سطح جهانی این‌گونه در طبقه نزدیک به تهدید (NT) فهرست سرخ IUCN و پیوست کنوانسیون CITES قرار دارد و به علل مختلف نظیر کم شدن طعمه‌ها، شکار بی‌رویه، آلودگی آب ناشی از سموم کشاورزی به خصوص سموم کلره، آلودگی‌های صنعتی و سیلاب‌ها، جمعیت آن به سرعت رو به کاهش گذاشته و در بعضی از مناطق به کلی نابود شده است.
وی افزود: حفاظت از آن به‌ویژه در حوزه رودخانه‌هایی که ماهیگیری بخشی از درآمد جوامع محلی را تشکیل می‌دهد، مبارزه با شکار غیرقانونی، حفظ و احیای زیستگاه‌ها از مهم‌ترین اقدمات حفاظتی این گونه در ایران است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار