معاون سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری:
تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: زمینه گسترش و گرایش اعتیاد در بانوان دور از ذهن نیست همان‌گونه که این پدیده نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته است.
کد خبر: ۵۵۳۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲ 16 January 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- شهرام مقدس اظهار کرد: بر اساس بررسی‌هایی که در دو سال اخیر در خصوص اعتیاد در سطح کشور انجام شده است وضعیت استان خوب نیست.
وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری جز استان‌هایی است که وضعیت نامناسبی در بحث اعتیاد دارد، افزود: در حوزه بانوان به نظر می‌رسد، به‌واسطه اینکه این قشر برای اعتیاد نگرانی‌هایی دارند، حرمت‌هایی را در این فضا برای خود قائل هستند و احساس می‌کنند اعتیاد رفتار ناپسندی از طرف جامعه تلقی می‌شود می‌توان استنباط کرد که مشکل حادی در حوزه اعتیاد بانوان در استان نباید وجود داشته باشد.
معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نگرانی درخصوص اعتیاد بانوان در استان مثل بقیه استان‌ها می‌تواند وجود داشته باشد، ادامه داد: زمینه گسترش و گرایش اعتیاد در بانوان دور از ذهن نیست همان‌گونه که این پدیده نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته است.
مقدس با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی دو حالت را برای اعتیاد بانوان می‌توان متصور شد، عنوان داشت: ابتدا حالت سنتی است، برای مثال در خانواده‌هایی که فردی مثلا پدر یا همسر معتاد بوده و زنان به‎‌نوعی به مواد مخدر دسترسی داشته باشند یا همسر وی تشویق به این کار کرده است یا به اشکال مختلف می‌خواسته فشارهای همسرش را کاهش دهد دچار اعتیاد شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: حالت دیگر این است که فرد به‌واسطه وجود بیماری‌های مزمن که گرفتار آن شده است حتی در سنین میانه به بالا و بزرگسالی ممکن است تحت عنوان مصرف دارو وابسته به مواد مخدر شده باشد.
معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در شرایط فعلی متأسفانه گروه‌های جوان‌تری به سمت مواد اعتیادآور گرایش پیدا می‌کنند که می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد، البته این موضوع در چهارمحال و بختیاری محدودتر است چراکه گروه‌های جوان به‌ویژه دختران نسبت به افراد دیگر مراقبت مناسب‌تری از خود در برابر آسیب‌های اجتماعی دارند.
مقدس تصریح کرد: یکی از دلایلی که گفته می‌شود در چهارمحال و بختیاری با مشکل حادی در زمینه اعتیاد بانوان روبرو نیستیم این است که کمپ بانوانی که تشکیل شد مراجعه‌کنندگان بسیار محدودی داشت تا جایی که به تعطیلی کشیده شد.
وی با اشاره به اینکه تعداد اندکی از بانوان که معتاد به مواد مخدر هستند جهت دریافت خدمات ترک اعتیاد به سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری مراجعه می‌کنند، گفت: اگر مواردی از این دست پیش بیاید به صرفه و صلاح است که آن‌ها را جهت درمان به کمپ‌های استان اصفهان معرفی کنیم و حمایت‌ها را به صورت تقبل هزینه داشته باشیم تا اینکه بخواهیم یک مرکز اختصاص ایجاد کنیم و هزینه‌های زیادی متحمل شویم.
معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: با این حال به دلیل اینکه ممکن است در آینده وضعیت‌ اعتیاد بانوان متفاوت باشد، لازم است پیش‌بینی ایجاد زیرساخت‌های مناسب در زمینه کمپ‌های ترک اعتیاد داشت باشیم.
مقدس ادامه داد: در آینده یک کمپ ترک اعتیاد بانوان در قالب مراکز اقامتی میان‌مدت برای این افراد در چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی شده است که در صورت شناسایی افراد واجد شرایط برای تأسیس این مرکز اقدام می‌شود.
وی با بیان اینکه توصیه سازمان بهزیستی این است که بحث درمان از طریق روش‌های نرم‌تر و متعادل‌تری انجام شود، عنوان داشت: زمانی که حالت حاد اعتیاد ایجاد شود، شیوه‌های دیگر برای درمان آن پاسخگو نیست، بیمار عودهای مکرر داشته داشته و خانواده و سیستم مناسب مراقبتی برای کنترل بیمار وجود ندارد لذا باید بیمار به کمپ منتقل شود تا تحت نظر قرار گیرد.
معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: توصیه سازمان بهزیستی برای جوانان و نوجوانان که در مرحله ابتدایی اعتیاد هستند یا بانوانی که تاکنون به مراکز ترک اعتیاد مراجعه نکرده‌اند، این نیست که حتما باید وارد کمپ شوند بلکه با شیوه‌های روان‌درمانی و سم‌زدایی سرپایی بخش عمده‌ای از این افراد پوشش داده می‌شوند.
مقدس به مرحله اول درمان اعتیاد که همان روان‌درمانی و سم‌زدایی است اشاره و بیان داشت: در مراحل بعدی اگر ترک اعتیاد صورت نگرفت از روش‌های MMT یا درمان اعتیاد بلندمدت با متادون استفاده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در مرحله سوم در صورت بروز تخریب‌ها و خسارت‌های مختلف برای فرد معتاد و همچنین ایجاد نگرانی‌های جدی برای خانواده‌ها این افراد از دیگران جدا و ایزوله می‌شوند که برای این کار از کمپ‌های ترک اعتیاد استفاده می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار