تابناک چهارمحال وبختیاری- با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری و رئیس جهاد د انشگاهی استان، راه‌های توسعه همکارهای‌های مشترک دو دستگاه حوزه‌های مختلف بررسی شد.
کد خبر: ۵۵۳۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵ 16 January 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- حبیب‌الله وفایی در بازدید از ساختمان جهاد دانشگاهی و نشست هم‌اندیشی با رئیس جهاد دانشگاهی استان، اظهار کرد: اهتمام جهاد دانشگاهی به مسائل برنامه‌ریزی، پژوهشی و توسعه استان نشان از علاقه این نهاد به رشد استان است.
وی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور، افزود: مسئله اقتصاد یک مسئله نوپا و منطقه‌ای نیست، یک مسئله بین‌المللی است و تمام ارکان و عناصر به هم وابسته را در برمی‌‌گیرد.
وفایی با بیان اینکه لازم است نگاه اقتصادی به مسئله توسعه استان حاکم شود، تصریح کرد: عرضه به تنهایی منجر به یک اقتصاد پویای دارای رشد و توسعه پایدار نمی‌شود و اکنون اقتصاد دنیا بر مبنای تقاضا محوری است.
وی خاطرنشان کرد: دنیای اقتصاد یک عرصه رقابت است پس لازم است منابع کنونی که شامل سرمایه‌ عظیم نیروی انسانی و دانش است، حفظ شوند.
وفایی با اشاره به اینکه حوزه‌های مختلف جهاد دانشگاهی می‌تواند در توسعه استان نقش ایفا کند، تاکید کرد: مسئله محوری عمل کردن جهاد دانشگاهی، رویکردی عمیق در نگاه به مسائل است که بسیار رویکرد دقیقی است.
وی با بیان اینکه برنامه رشد اقتصادی در برنامه ششم توسعه کشور در نظر گرفته شده است اما در چهارمحال و بختیاری باید فعالیت بیشتری در این زمینه صورت گیرد، گفت: برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی به شکل روشن رشد و شکوفایی را تعیین کردند اما تحقق این مهم نیازمند اعتبارات، سرمایه انسانی و رونق تولید است که منجر به خلق ثروت شود و این همان شناسایی مسئله و درمان آن در جامعه است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تاکید کرد: بیکاری معلول است نه علت و باید تولید در استان رونق گیرد پس لازم است برای چهارمحال و بختیاری بیشتر از سایر استان‌ها تلاش شود.
وفایی با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از گفت و گو با دانشگاهیان در زمینه توسعه استان استقبال می‌کند، تصریح کرد: این سازمان نیازمند هم‌فکری، قلم دانشگاهیان و همکاری با دانشگاهیان و پژوهشگران است و برای این امر اعتباری در نظر گرفته است.
وی اظهار کرد: میان جهاد دانشگاهی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان درد مشترک و فهم نیز مشترک وجود دارد.
وفایی خاطرنشان کرد: پژوهشگران باید پژوهش‌های کاربردی انجام دهند تا قدمی در راستای توسعه استان برداشته شود.
وی بیان کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان آمادگی دارد تا در زمینه‌های مشترک گوناگون با جهاد دانشگاهی استان همکاری کند تا دردهای استان با این نهاد انقلابی درمان شود.
وفایی افزود: یک مدل پیشنهادی اقتصادی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به هیأت دولت ارائه شده که اگر پیاده شود با اطمینان کامل ظرف پنج سال نرخ بیکاری به طور محسوسی کاهش می‌یابد که تحقق این مهم نیازمند انجام پژوهش‌های کاربردی توسط پژوهشگران است.
وی تصریح کرد: نگاه نخست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به مقوله پژوهش به ظرفیت‌های پژوهشی داخل استان است اما لازم است ادبیات آمایش را بدانیم.
وی از جهاد دانشگاهی خواست رشته‌های اقتصاد گرایش‌های مرتبط با برنامه‌ریزی اقتصادی و کارآفرینی و سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر مدل داینامیک را شکل دهد.
وفایی تاکید کرد: منابع موجود در استان باید منجر به خلق یک ارزش اقتصادی شود و اگر این امر محقق شود سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هیچ مانعی را در نظر نمی‌گیرد و از پژوهش‌های کاربردی که منجر به خلق ارزش اقتصادی شود استقبال می‌کند.
وی اظهار کرد: فعالیت جهاد دانشگاهی در زمینه اکوتوریسم و طبیعت‌گردی می‌تواند یک روش برای کاهش نرخ بیکاری در استان باشد و از سایر مدل‌ها و روش‌های این نهاد در زمینه‌های مختلف استقبال می‌شود.
وفایی ادامه داد: می‌توان از ظرفیت مرکز افکار سنجی جهاد دانشگاهی برای توسعه استان بهره‌برد.
وی بیان کرد: لازم است بخشی از اعتبارات عمرانی در حوزه‌های فرهنگی هزینه شود و فرهنگ توسعه در استان شکل گیرد.
وفایی خاطرنشان کرد: در صورتی که برنامه ریزی، تجهیز منابع، اجرای دقیق و نظارت مستمر باشد توسعه استان شکل می‌گیرد و تحقق این مهم تنها با وجود مدیران متعهد و متخصص ممکن نیست بلکه مدیران دستگاه‌های اجرایی باید عاشق استان باشند و خود را وقف استان کند.
همچنین در آغاز این نشست، رئیس جهاد دانشگاهی استان اظهار کرد: بنیان جهاد دانشگاهی مسئله شناسانه و کاربردی عمل کردن است.
وحید خلیلی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی سال 93، به هشت هزار نفر و در سال گذشته به 16 هزار نفر آموزش کوتاه مدت ارائه داده است، ادامه داد: آموزش‌هایی که در دانشگاه ارائه نمی‌شود و نیاز روز جامعه است و آموزش‌هایی به رونق اشتغال کمک می‌کند توسط این نهاد انقلابی انجام می‌شود.
خلیلی تاکید کرد: در همه حوزههای تحقیقاتی، فرهنگی ، آموزشی و اشتغال آمادگی همکاری با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان وجود دارد.
وی گفت: سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان در جهاد دانشگاهی استان کارخود را مجددا شروع کرده این مهم با اجرای طرح مشاغل خانگی در جهاد دانشگاهی استان همزمان شده است.
خلیلی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی در استان به مثابه یک شاخه از یک درخت بزرگ است که بر همین اساس آمادگی داریم تا از توان ملی جهاد دانشگاهی برای انجام مطالعات توسعه‌ای در استان استفاده کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار