کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان شهرکرد:
تابناک چهارمحال وبختیاری- کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان شهرکرد گفت: با تغذیه مناسب و اصلاح الگوی غذایی خطر ابتلا به سرطان 30 تا 40 درصد کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۵۵۴۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲ 18 January 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- پروین روغنی اظهار کرد: با تغذیه مناسب و اصلاح الگوی غذایی، کاهش مصرف قند، نمک و چربی و افزایش دریافت فیبر خطر ابتلا به سرطان 30 تا 40 درصد کاهش می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه  براساس مطالعات انجام شده دریافت چربی‌های اشباع از طریق تأثیر بر ترشح استروژن باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان می‌شود، افزود: در زنانی که دریافت چربی بالایی دارند، میزان ابتلا به سرطان سینه نیز 13 درصد افزایش می‌یابد.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان شهرکرد با معرفی عوامل تغذیه‌ای که احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهند، اضافه کرد: افزایش مصرف چربی با احتمال ابتلا به سرطان‌های ریه، سینه، روده بزرگ، و پروستات ارتباط دارد.
روغنی با اشاره به اینکه اسید‌های چرب ترانس و اشباع (در کیک‌ها، کلوچه‌ها، کراکرها، غذاهای حیوانی، مارگارین، روغن سرخ کرده، چیپس و ...) خطرناک‌ترین چربی‌ها هستند، ادامه داد: بیشترین چربی مصرفی روزانه باید از منابع حاوی اسیدهای چربی حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع مانند روغن کلزا، ذرت و آفتابگردان، مغزها، ماهی و سایر غذاهای دریایی باشد.
وی با بیان اینکه افزایش مصرف نمک با احتمال بروز سرطان معده ارتباط دارد، گفت: حداکثر میزان مجاز نمک در روز حدود 5 گرم است که شامل نمک موجود در موادغذایی به طور طبیعی، نمک اضافه شده به غذا و نمک موجود در محصولات غذایی صنعتی است.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان شهرکرد با اشاره به اینکه بعضی از روش‌های نادرست طبخ مواد غذایی مانند پخت گوشت در حرارت بالا، مواد سرطان‌زا تولید می‌کنند، افزود: فرآوری گوشت‌ها و تهیه انواع گوشت دودی‌شده و نمک‌سود‌شده و یا اضافه کردن مواد شیمیایی و نگهدارنده به آن‌ها در صنایع غذایی مثلاً در انواع سوسیس، کالباس، هات‌داگ و کنسروهای گوشت، سبب تبدیل پروتئین گوشت به ترکیبات سرطان‌زا می‌شود.
روغنی ادامه داد: قرار گرفتن مکرر در معرض بخار روغن‌های مورد استفاده برای سرخ کردن سریع غذا ( بدون استفاده از دستگاه تهویه و دودکش برای دفع بخارات حاصل از روغن) از علل زمینه‌ساز سرطان ریه است.
وی با بیان اینکه مصرف زیاد قند و شکر، سمومی را در بدن تولید می‌کنند که باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود، اضافه کرد: مصرف چای و قهوه همراه با قند و شکر و یا نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های صنعتی که حاوی قند زیادی هستند خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده همراه است؛ مصرف زیاد قند و شکر و بالا بودن قند خون از طریق تأثیر بر توده بافت سینه شانس ابتلا به سرطان پستان را نیز افزایش می‌دهد.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان شهرکرد گفت: دریافت ناکافی فیبر از برنامه غذایی روزانه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش را افزایش دهد، فیبر در انواع سبزی‌ها، میوه‌ها، حبوبات، نان و غلات سبوس‌دار وجود دارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار