تابناک چهارمحال وبختیاری- مسئول تیم پرسشگری عمومی مرکز پایش سلامت چهارمحال و بختیاری (کوهورت) از بررسی و پایش وضعیت سلامت 6هزار و500 نفر از جمعیت شهری استان خبرداد.
کد خبر: ۵۶۴۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱ 10 February 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- فاطمه صالحی جمعیت هدف و زیرپوشش این طرح در مرحله نخست را 10هزار نفر عنوان و اظهار کرد:7 هزار نفر از این تعداد را جمعیت شهری و مابقی را جمعیت روستایی شامل می شود.
وی افزود: از آغاز فعالیت اجرایی این مرکز (مهر 95)تاکنون وضعیت سلامت 6هزار و 500 نفر از جمعیت شهری 35تا70ساله شهرکرد پایش و بررسی شده است.
صالحی درباره اهداف مرکز مطالعاتی سلامت کوهورت استان بیان کرد: با توجه به سهم 80درصدی بیماریهای غیرواگیردار در آمار مرگ و میر کشور، تشخیص زودرس این بیماری ها نظیر دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی، ریوی کبد و کلیه، سرطان ها، بیماری های گوارشی، سکته مغزی و قلبی به منظور ارتقای سطح سلامت جامعه و کاهش بار این بیماری ها به عنوان اهداف راه اندازی این مرکز مطرح است.
وی گفت: غربالگری و انجام معاینات پزشکی، بررسی عوامل خطر بیماری های غیر واگیر دار، بررسی وضعیت تغذیه و معیشتی افراد، اندازه گیری فشار خون، وزن، قد، دور کمر و تعیین وضعیت توده بدنی و میزان اضافه وزن و چاقی ، آزمایشات چربی و قند خون از مواردی است که در این مرکز انجام می شود.
صالحی ادامه داد: افراد زیر پوشش این طرح،سالانه یکبار به مدت 20سال از خدمات مرکز کوهورت شهرکرد بهره مند می شوند.
مسئول تیم پرسشگری عمومی مرکز پایش سلامت شهرکرد،درباره نحوه شناسایی جامعه هدف اظهار کرد: این افراد توسط مراکز سلامت جامع ومراکز بهداشتی سطح شهر فراخوان می شوند.
صالحی با بیان اینکه بررسی وضعیت سلامت جامعه شهری مورد نظر این طرح در اسفند امسال پایان می یابد اظهار کرد: با اتمام پایش شهری، بررسی وضعیت سلامت حدود 3هزار نفر از جمعیت روستایی شهرستان اردل در روستاهای سرچاه، لیرالی، سرخون، عزیز آباد و روستاهای تابعه از فروردین سال آینده آغاز می شود.
هم اینک علاوه بر شهرکرد، 18 شهر در استان های دیگر کشور در حال بهره مندی از خدمات مرکز کوهورت ( مرکز تحقیقات مدل سازی درسلامت) هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار