معاون سازمان تعاون روستایی خبر داد:
تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون فنی و بازرگانی سازمان تعاون روستایی با بیان اینکه مدت زمان نگه‌داری شیر محدود است، گفت: شیر خریداری شده به شیر خشک تبدیل و به کشورهای هدف صادر می‌شود که از تولید سال گذشته و امسال تا کنون، ۲۶ هزار تن شیر خشک به دیگر کشورها صادر شد.
کد خبر: ۵۷۰۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳ 24 February 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- حسن شیبانی با اشاره به اینکه ایران سلطان تولید زعفران در دنیا است، اظهار کرد: ۸۷ تا۹۰ درصد از زعفران تولیدی مختص ایران است که خوشبختانه با اقلیمی که در کشور حاکم بوده سهم زعفران تولیدی در کشور بالا است و رکورد جهانی را دارا هستیم.
وی نبود انسجام در بحث صادرات، نبود برند جهانی، شفاف نبودن کارها و وجود رقابت‌های مسموم و کشنده میان تجار در برخی مواقع را از مشکلات تولید زعفران عنوان کرد و افزود: سهم کشور از ارزش اقتصادی که در زنجیره مبادله‌ای کالا صورت می‌گیرد، بسیار کم است.
شیبانی گفت: آنچه امروزه به عنوان رویکردی از سوی سازمان تعاون روستایی در خصوص رده‌بندی زعفران مدنظر قرار گرفته، خریداری زعفران با قیمت مناسب و صرفه اقتصادی از تولیدکنندگان بوده که می‌توان با هم‌اندیشی، هم‌افزایی و زنجیره‌سازی در عرصه بین‌المللی سهم خوبی از صادرات نصیب کشور کرد، همچنین با زنجیره‌سازی، بسته‌بندی و شناسایی بازارهای هدف می‌توان به جایگاه دلخواه و آنچه حق ایران است، رسید.
وی ادامه داد: خوشبختانه مرکز گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی بسته‌ای جامع و کامل در رابطه با تولید و صادرات زعفران داشته که بخشی از خدمات بازرگانی بر عهده سازمان تعاون روستایی است که امیدواریم با تشریک مساعی بتوان تحولی عظیم در این بخش ایجاد کرد تا سهم ارزش افزوده‌ای که نصیب کشور می‌شود، افزایش یابد.
شیبانی با اشاره به اینکه سازمان تعاون روستایی در راستای تبیین اقتصاد مقاومتی، حمایت از کانون‌های تولید و پایداری در تولید و اشتغال، متوسط قیمت زعفران در رده‌های مختلف را هر کیلوگرم چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دانست، تصریح کرد: با توجه به قابلیت تولید در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی خرید حمایتی از این محصول صورت گرفته است و در صورتی که کانون تولیدات ساماندهی شود سایر استان‌ها نیز از ساماندهی بهره‌مند خواهند شد.
وی گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار تشکل مردم‌نهاد اعم از تعاونی‌‌های روستایی، کشاورزی، دامداری و زنبورداری در کشور وجود دارد که در بحث تامین نهاده‌های دامی و خرید محصولات از کشاورزان فعال هستند.
شیبانی با اشاره به وجود بیش از دو هزار و ۷۰۰ مرکز خرید محصولات کشاورزی، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال خرید حمایتی شیر از دامداران به ۲۲۰ هزار تن برسد که برنامه این سازمان تداوم تعادل و تثبیت قیمت شیر برای دامداران و تولیدکنندگان است.
وی با بیان اینکه مدت زمان نگه‌داری شیر محدود است، تصریح کرد: شیر خریداری شده به شیر خشک تبدیل و به کشورهای هدف صادر می‌شود که از تولید سال گذشته و امسال تا کنون، ۲۶ هزار تن شیر خشک به دیگر کشورها صادر شد.
شیبانی بر لزوم فراهم شدن زمینه مهاجرت معکوس تاکید کرد و گفت: حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ارزی به طرح اشتغال مناطق روستایی اختصاص یافته است که طرح‌هایی که در روستاها اقتصادی باشند و نقش‌آفرینی کنند، می‌توانند از تسهیلات ارزان‌قیمت استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه راهبرد سازمان تعاون روستایی زنجیره‌سازی با نگاه به بازار است، تاکید کرد: امروزه تولید کننده‌ای موفق است که بتواند قبل از تولید، محصول را بفروشد و بازار هدف و جدید را شناسایی کند، امید است با اقداماتی که این سازمان انجام داده در سال آینده نمود بیشتری پیدا کند.
شیبانی گفت: آنچه موجب ثبات جمعیت در روستاها و پیشگیری از مهاجرت روستاییان می‌شود، درآمدزایی است که در این زمینه دولت و همچنین این سازمان در صورت لزوم، می‌تواند حمایت‌های لازم را انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه امروزه موازنه جمعیتی در کشور مشاهده می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به وجود ظرفیت‌های عظیم در کشور، امید است بتوان از ظرفیت روستاییان استفاده کرد و موازنه جمعیتی بتواند به مرور زمان سیر منطقی خود را طی کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار