تابناک چهارمحال وبختیاری- با افزایش نیازهای جامعه، حمل و نقل به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی شهروندان تبدیل شد و همه به تناسب نیاز خود از این بخش بهره می‌برند، اما شاید کمتر کسی درد دل رانندگان تاکسی را شنیده و با مشکلات آنان آشنا باشد.
کد خبر: ۵۷۰۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸ 25 February 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- کار کردن در آلودگی هوا، روزهای سرد زمستانی و داغ تابستانی، کلنجار رفتن با مسافران، روزانه به دنبال پول خرد بودن و... سخت است و این یکی از دلایلی است که رانندگان تاکسی یکی از صبور‌ترین شاغلان جامعه ما به حساب می‌آیند که در کارشان نه قرار دادی هست، نه مرخصی و نه بازنشستگی و اکثر آن‌ها مجبور هستند به خاطر شرایط دشوار معیشتی تا سن و سال بالا کار کنند.
راننده تاکسی خط منظریه به میدان دانش شهرکرد با بیان اینکه 31سال سن داشته و از سال 88 تاکنون در این شغل فعالیت دارد، می‌گوید: هر روز از ساعت هفت صبح تا 9 شب رانندگی می‌کنم و با مشکلاتی روبرو هستم.
مهدی قاسمی ادامه می‌دهد: یکی از مشکلات رانندگان تاکسی نبود پول خرد کافی در پرداخت به مسافران است که می‌تواند با قرار گرفتن یک دستگاه کارتخوان در تاکسی حل شود.
وی با اشاره به اینکه رانندگان تاکسی حمایت خاصی جز بیمه ندارند، تاکید می‌کند: رانندگان تاکسی‌هایی که در سه تا چهار سال اخیر به این شغل وارد شدند از داشتن بیمه رانندگان محروم هستند.
قاسمی با تاکید بر اینکه درآمد این شغل کافی نیست، از مردم می‌خواهد بیشتر از تاکسی استفاده کنند و تاکسی‌های درون شهری که با یک نوار شطرنجی و آرم سازمان از برون شهری متمایز می‌شوند، را به درستی بشناسند.
وی بیان می‌کند: خط منظریه به میدان دانش و دامپزشکی چند ماه است راه اندازی شده است و تقاضا می‌شود شهروندان به منظور رفاه خود از این خط استفاده کنند.
قاسمی ادامه می‌دهد: در کنار هزینه بنزین، روغن، استهلاک تاکسی و.... باید سروکله زدن با هر قشری از مردم را هم در نظر گرفت، اما با تمام خوبی‌ها و بدی‌‍‌ها باید سختی‌های این شغل را تحمل کرد.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری شهرکرد در خصوص اینکه رانندگان تاکسی که در سه تا چهار سال اخیر به این شغل وارد شده‌اند و از پوشش بیمه درمان محروم هستند، اظهار کرد: با توجه به بسته بودن سایت مربوطه، رانندگان جدید امکان استفاده از بیمه رانندگان را ندارند اما سازمان مکاتباتی را با اتحادیه تاکسی‌رانان کشور و شهرداری انجام داده و این امر در حال پیگیری است.
مهرداد میرزائیان افزود: رانندگان تاکسی که از بیمه درمان محروم هستند، می‌توانند به صورت خویش فرمایی مطابق مقررات خود را بیمه کنند.
وی در خصوص حمایت از رانندگان تاکسی اضافه کرد: رانندگانی که در سنوات گذشته بیمه رانندگان شدند، از سهمیه یارانه حق بیمه دولت بهر‌ه‌مند هستند و بخشی از این بیمه توسط دولت پرداخت می‌شود.
میرزائیان ادامه داد: در راستای نوسازی ناوگان فرسوده درون شهری شهرکرد اعم از وانت بار، مینی‌بوس، اتوبوس، کامیونت بار و تاکسی، 182 دستگاه از تسهیلات بهرمند شدند.
وی با بیان اینکه 394 تاکسی‌‌ که باید تا 19 دی‌ماه امسال اسقاط می‌شدند شامل تاکسی بی‌سیم، تاکسی گردشی، خطی، و پیکان‌های مدل 86 به پایین هستند، تاکید کرد: از این تعداد در سایت مربوطه 190 دستگاه ثبت نام کردند که 132 دستگاه کاملا اسقاط شده و از این تعداد 128 نفر با دریافت تسهیلات، خودروی جدید دریافت کردند و چهار نفر دیگر نیز در سیر تکامل فرآیند اداری هستند.
میرزائیان تاکید کرد: حل مشکل پول خرد از برنامه‌های آتی این سازمان است که با راه اندازی کارت شهروندی علاوه بر استفاده در حمل و نقل عمومی در تاکسی و اتوبوس کاربرد دارد تا به رانندگان کمک شود.
وی با اشاره به اینکه میانگین افزایش نرخ کرایه براساس بعد مسافت و براساس ضرایب ترافیکی مثل ترافیک، ضرایب شیب، ضریب استهلاک، کمبود یا شلوغی مسافر و ... است، تصریح کرد: افزایش نرخ کرایه بر اساس پیشنهاد سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری شهرکرد و مصوب شورای شهر و تایید نهایی توسط فرمانداری است.
میرزائیان با بیان اینکه مطالبه‌‌گری مردم نباید بر اساس مطالبات شخصی باشد، خاطرنشان کرد: سامانه 137 شهرداری راه‌اندازی شده و مردم می‌توانند مطالبات خود را با شماره 33370014 – 15 که واحد بازرسی و نظارت است، مطرح کنند.
 به نظر می‌رسد خالی از لطف نیست که مسئولان متولی امر چاره‌ای برای رانندگان شخصی مسافربر نیز داشته باشند تا آنان نیز با خیال راحت و بدون دغدغه از قانونی بودن یا نبودن کار خود، برای کسب روزی حلال برای خانواده خویش تلاش کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار