تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در روز درختکاری با همکاری جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری 630 هزار اصله نهال مثمر و غیر مثمر توزیع خواهد شد.
کد خبر: ۵۷۴۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱ 05 March 2018
به گزارش تابناک شهرکرد– علی محمدی‌مقدم در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان، ضمن تبریک به مناسبت هفته منابع طبیعی، اظهار کرد: 15 تا 21 اسفندماه به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده که با توجه به رویکرد سازمان جنگل‌ها و متناسب با شعار امسال، شعار این هفته «منابع طبیعی با مردم، برای مردم» با رویکرد مشارکت مردم، حفاظت از منابع طبیعی و بهره‌برداری پایدار توسط مردم نامگذاری شده است.
وی افزود: همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی زنگ طبیعت در تمامی شهرستان‌های استان با حضور مسئولان استانی ساعت 8صبح نواخته خواهد شد.
محمدی‌مقدم گفت: منابع‌طبیعی به تنهایی نمی‌تواند از عرصه‌ها و منابع موجود حفاظت کند که لازم است‌ در بحث فرهنگ‌سازی و نهادینه‌ کردن‌ این‌ فرهنگ رسانه‌ها تلاش کنند‌‌.
وی با اشاره به اینکه در گذشته مردم منابع طبیعی را مانع توسعه می‌دانستند، افزود: در حال حاضر خوشبختانه مطالبات مردم از منابع طبیعی بر عکس شده طوری که در صورت مشاهده تخریب عرصه‌های طبیعی مردم معترض می‌شوند که با ادامه‌ این‌ کار یک‌ فراگیری‌ در جامعه‌ شکل‌ می‌گیرد.
محمدی‌مقدم با اشاره به لزوم حفظ عرصه‌ها و منابع طبیعی، تصریح کرد: نباید اجازه داد درختان چندین ساله که تاثیر بسزایی در طبیعت دارند نابود شوند که در این خصوص مشارکت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورتی که مردم در این امر ورود نکنند نمی‌توان از منابع طبیعی محافظت کرد.
وی با بیان‌ اینکه‌ برخی افراد به منظور تامین سوخت از روی‌ آز و نیاز به منابع‌ طبیعی لطمه وارد می‌کنند، تصریح کرد: با افرادی که از روی آز به منابع طبیعی لطمه وارد می‌کنند برخورد صورت می‌گیرد و در صورتی که از روز نیاز باشد باید راهکار فنی، اجرایی و حقوقی یافت.
وی گفت: طی سه سال گذشته 10 مورد پرونده دانه درشت در خصوص اراضی تصرف شده با مساحت 15 هزار هکتار و ارزش شش هزار میلیارد تومان وجود داشته که 9 پرونده به نفع دولت صادر شده است.
محمدی‌مقدم با اشاره به اینکه متخلفان شیوه قاچاق را تغییر داده‌اند، ادامه داد: طی 11 ماه امسال حدودا 140 تن چوب، ذغال و محصولات مرتعی توقیف شده که با اقدامات انجام شده، منطقه برای سودجویان‌ نا امن‌ شده است‌.
وی با اشاره به اینکه امسال 38 مورد آتش‌سوزی با مساحت 35 هکتار در استان رخ داده است، تصریح کرد: در بحث آتش‌سوزی سال گذشته رتبه‌برتر پیشگیری در اطفاء‌ حریق را داشتیم‌ که امسال مساحت حریق 76 درصد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه طی سه سال گذشته، سه هزار هکتار از اراضی ملی دارای اختلاف با توافقات انجام شده با مردم به توسعه گونه‌های جنگلی اختصاص یافت، گفت: امسال در هفته منابع طبیعی 400 هکتار از اراضی وردنجان به کشت بادام دیم، گل محمدی و گیاهان دارویی اختصاص می‌یابد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به تشکیل کارگروه آراء‌ علیه‌ در استان گفت: در این کارگروه حدود 60 فقره پرونده با مساحت 700 هکتار بررسی و اراضی ملی به مستثنیات‌ افزوده شد‌.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار