کد خبر: ۵۷۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸ 05 July 2015
استان چهارمحال وبختیاری با داشتن یک میلیون و653هزار هکتار وسعت معادل یک درصد خاک کشور را شامل می شود که یک میلیون و100هزار هکتار از مساحت استان(معادل 86.6 درصد از استان) را جنگل تشکیل می دهد.
همه ساله با آغاز فصل گرما، اخبار وقوع آتش سوزی در جنگلها و مراتع را زیاد می شنویم، موضوعی که به یک تهدید جدی برای این منابع خدادادی به شمار می رود.
با توجه به آمار و بررسی های موجود، در این آتش سوزیها 95 درصد عوامل انسانی و تنها 5 درصد عوامل طبیعی نقش دارند.
در آتش سوزی ناشی از عوامل انسانی، گاهی گردشگران، کشاورزان، دامداران و شکارچیان با حضور در دامن طبیعت، آتشی را روشن و آن را به حال خود رها می کنند و
گاهی وزش باد باعث پخش دامنه آتش در حاشیه مراتع و جنگلها می شود و هکتارها از مراتع و جنگلها را به تباهی می کشد.
در کشور ما در زمینه افروختن آتش در مراتع و جنگلها با خلاء قانونی مواجهیم بطوری که اگر برای افروختن آتش در این اماکن، افراد خاطی جریمه یا اعمال قانون می شدند، اهرمی بود برای کاهش آتش سوزیها در جنگلها و مراتع.
درحال حاضر در برخی از کشورها این جریمه ها وجود دارد و مردم حق روشن کردن آتش در مراتع را ندارند.
یکی دیگر از عوامل انسانی که باعث تخریب محیط زیست و جنگلها و مراتع می شود سودجویی برخی از افراد با انگیزه های مختلف مثل دسترسی و تغییر کاربری اراضی جنگلهاست که با این هدف اقدام به آتش زدن جنگل ها می کنند.
از آنجا که واگذاری اراضی ملی و پوشش جنگلها از نظر قانون ممنوع است برخی با این اقدام، جنگل را به زمینی بایر تبدیل می کنند تا بستر واگذاری آن به افراد فراهم شود.
همچنین شکارچیان برای گمراه کردن نیروهای حفاظتی جنگلبانی به وقوع آتش سوزی در عرصه جنگلها و مراتع روی می آورند تا با استفاده از فرصت پیش آمده اقدام به صید کنند.
کارشناس اداره کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با گزارشگر ایرنا اظهار داشت: عمده ترین آتش سوزیها در سطح مراتع و جنگلهای استان به صورت غیرعمد اتفاق می افتد.
هومان خاکپور افزود: برخی از کشاورزان استان بخصوص در مزارع گندم و جو بعد از مرحله برداشت، باقی مانده محصولات را به آتش می کشند که این امر نه تنها کمکی به کشاورزان نمی کنند بلکه موجودات ریز میکروارگانیزمی خاک را نیز از بین می برد و در برخی مواقع نیز موجب گسترش آتش سوزی به مراتع اطراف می شود.
وی از وجود خلاء قانونی برای روشن کردن آتش در مراتع، جنگلها و زمینهای کشاورزی به عنوان یک معضل یاد کرد و گفت: در کشور باید قانونی برای منع کشاورزان، دامداران و گردشگران برای روشن کردن آتش در مناطق مختلف وضع شود.
خاکپور اظهار کرد: همچنین می توان با در نظرگرفتن مکانهای خاص برای روشن کردن آتش به دور از مراتع و جنگلها، دایره آتش سوزیها را کاست.
وی با بیان اینکه مهار آتش سوزی هزینه بر است، افزود: با توجه به موقعیت استان بیشتر آتش سوزیها در مناطق کوهستانی که امکان دسترسی به آنها نیز کمتر است، اتفاق می افتد.
وی با اشاره به بارشهای فصل بهار و افزایش رویش علف در زیر درختان افزود: با آغاز فصل تابستان این علفزارها خشک و زمینه آتش سوزیها را افزایش می دهد.
این فعال زیست محیطی، افزایش گشت های یگان حفاظت و افزایش تعداد یگانهای اطفاء حریق را در کاهش تعداد آتش سوزیها و خسارت ناشی از آن موثر دانست.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز یکی از دلایل وقوع آتش سوزی در مناطق طبیعی را فصل های گرم و خشک سال عنوان کرد.
علی محمدی مقدم افزود: تمام کسانی که در این روزها به عرصه طبیعت وارد می شوند باید همه جوانب ایمنی برای جلوگیری از ایجاد حریق در مناطق طبیعی را رعایت کنند.
به گفته وی، 95درصد از آتش سوزیها در جنگلها و مراتع استان ناشی از عوامل انسانی است که عوامل انسانی نیز به دو صورت خطای عمد و غیرعمدی است که بیشترین خسارت را به منابع طبیعی وارد می کند.
وی از افزایش 15 درصدی میزان آتش سوزی در مراتع و جنگلهای استان در سالجاری خبر داد و گفت:امسال 17 فقره آتش سوزی در مراتع استان اتفاق افتاد.
محمدی مقدم اظهار کرد: در این مدت حدود 11 هکتار جنگل و 65 هکتار مرتع طعمه آتش سوزی شد.
وی بیان داشت: آمار این آتش سوزیها از نظر تعداد و سطح حریق نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است.
وی خسارات آتش سوزی در منابع طبیعی استان را 717میلیون ریال عنوان کرد .
محمدی مقدم در باره دلایل وقوع این آتش سوزیها بیان داشت: بارندگی های نسبتاً مناسب فصل بهار باعث رشد زیر آشکوب(پوششهای گیاهی و علوفه ای در سطح جنگل و مراتع) شده و پس از آن خشک شدن این پوششها بدلیل گرمای زیاد هوا و همچنین بی احتیاطی چوپانان و گردشگران منجر به وقوع آتش سوزی در منابع طبیعی شده است .
وی، روشن کردن آتش در مراتع و جنگلها توسط گردشگران، دامداران و افراد مختلف و خاموش نکردن کامل آتش و همچنین وزش باد و پخش کردن آتش را از مهمترین دلایل وقوع آتش سوزیهای اخیر در استان اعلام کرد.
وی از فعالیت بیش از سه هزار دوستدار طبیعت و 350 قُرقبان مردمی در چهارمحال و بختیاری خبر داد و اظهار داشت: با وجود ظرفیت بالای مردمی در حفظ و حراست از منابع طبیعی به تناسب میزان منابع ملی این استان، این حمایتها هنوز کافی و جوابگوی نیازها نیست.
محمدی مقدم از آماده باش کشیک های شبانه روزی اطفاء حریق در سطح استان به منظور مقابله با آتش سوزی خبر داد و گفت: امسال به منظور تجهیز این تیم ها، تجهیزات اطفاء حریق از جمله فلاکس بک، آتشکوب و بیل شن کش خریداری و در اختیار آنها قرار داده شده است.
وی با بیان اینکه آتش سوزی در مراتع و جنگلها جزو حوادث غیرمترقبه است، افزود: به استناد ماده 47قانون حفاظت و بهره برداری از مراتع و جنگلها در موقع آتش سوزی همه دستگاه های دولتی لشگری و کشوری و شهرداریها موظف به کمک رسانی به نیروهای امدادگر هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز گفت: برای مقابله با آتش سوزی در مراتع، تالابها و جنگلهای استان با کمبود امکانات و تجهیزات و همچنین آموزش محیط بانان مواجهیم.
شهرام احمدی افزود: همه ساله از اواسط بهار و اوایل تابستان، مناطق مرتعی و جنگلی مستعد حریق می شود و این خطر تا پاییز نیز ادامه دارد.
وی اظهار کرد: شناسایی زودهنگام و سرعت عمل در اطفای حریق در بسیاری از موارد می تواند از بروز آتش سوزیهای گسترده جلوگیری می کند.
احمدی گفت: با توجه به کمبود امکانات اطفای حریق، آموزش و ایجاد آمادگی در محیط بانان نقش موثری در جلوگیری از آتش سوزیهای گسترده در مناطق تحت حفاظت دارد.
وی با اشاره به تجهیز اداره کل حفاظت محیط زیست استان به دستگاه های اطفاء حریق خودرویی و انفرادی تصریح کرد: با آموزش مردم بخصوص جوامع محلی و گردشگران تا حد زیادی می توان از بروز آتش سوزی با منشاء انسانی جلوگیری کرد.
وی متذکر شد: چنانچه در ساعات اولیه، حریق در مناطق طبیعی کنترل نشود، در سطح وسیعی گسترش خواهد یافت و تجهیزات اطفای حریق موجود نیز قادر به کنترل چنین آتش سوزیهایی نخواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار