کد خبر: ۵۷۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹ 05 July 2015
با توجه به مطالعات انجام شده در خصوص توسعه استان ، بخش صنعت،معدن و تجارت در حال حاضر به عنوان پایه توسعه استان مطرح شده که به موازات توسعه بخش های کشاورزی و گردشگری مسیر توسعه استان را هموار خواهد کرد ، بنابراین لازم می گردد با شناخت موقعیت موجود و با توجه به چشم انداز و اهداف کمی و کیفی تعیین شده بخش صنعت،معدن و تجارت در پنج سال آینده و با در نظر گرفتن سیاستهای کلان محیطی و بخشی و با شناسایی نقاط ضعف و قوت داخلی و فرصتها و تهدیدهای محیطی ، استراتژی های مناسب برای ارتقاء جایگاه استان به سمت جایگاهی شایسته متناسب با توانمندیهای استان ارائه گردد.

ایجاد صنایع متکی بر منابع طبیعی ،‌صنایع نوین در بخش صنعت و در بخش معدن با انجام عملیات زمین شناسی و تهیه اطلاعات پایه و برنامه ریزی در جهت انجام و توسعه عملیات اکتشاف و بهره برداری و فرآوری مواد معدنی و تولید محصولات صنایع معدنی و ایجاد صنایع پایین و بالا دستی بخش معدن مورد توجه قرار گیرد آنچه که اهمیت دارد این است که جهت دستیابی به این اهداف نقش مسؤولان استانی در جهت دهی و شتاب دهی توسعه اقتصادی ، صنعتی ، معدنی وتجاری بسیار پر رنگ و تعیین کننده خواهد بود و باید تلاش شود با ایجاد ارتباطات و پیوندهای بین بخشی و با تربیت مشاوران خدمات فنی و مهندسی قوی و بهره گیری از خدمات آنان برای توسعه زیر ساختها و رشد سرمایه گذاری اقدامات مضاعفی معمول گردد . استان از شمال و مشرق به استان اصفهان، از مغرب به استان خوزستان، از جنوب به استان کهگیلویه و بویر احمد و از سمت شمال غربی به استان لرستان محدود می‌شود.



این استان یکی از مرتفع ترین استان های کشور است که دارای آب و هوا معتدل و دارای منابع غنی آب است.

جمعیت استان حدود ۹۰۰ هزار نفر است که بیشتر شغل مردم این دیار کشاورزی و دامداری بوده است.

در سال های گذشته دور به صنعت در چهارمحال و بختیاری توجه زیادی نشده بود و صنعت این استان تنها به کارخانه های کوچک تولیدی معطوف می شد که این واحد های کوچک اشتغال کمی داشتند.

طی ساله های اخیر با وجود افزایش جمعیت و وجود زمینه های مناسب توسعه صنعت در این استان و نبود فرصت های شغلی، توجه زیادی به توسعه صنعت در این استان توسط دولت شدکه پروژه های مهمی در این استان کلید خورد.

از پروژه های مهم صنعتی بزرگ که در این استان که کلید خورد و تعدادی از آنها به بهره برداری رسیده است می توان به کارخانه سیمان شهرکرد، کارخانه شیر خشک نوزاد، کارخانه فولاد یک میلیون تنی چهارمحال، پتروشیمی لردگان، کارخانه ورق خودرو، فولاد فرخ شهر و... اشاره کرد.

بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از این واحد های صنعتی در استان اشتغال قابل توجهی ایجاد کرده و این استان را در مسیر صنعتی شدن قرار داده اند.

کارخانه سیمان استان چهارمحال و بختیاری به علت تولید سیمان مرغوب توانسته جایگاه بالایی در کشور کسب کند و از این رو فاز دوم این کارخانه در حال ساخت است و با بهره برداری از فاز دوم اشتغال قابل توجهی دیگری در این استان ایجاد می شود.




در کنار کارخانه سیمان کارخانه بزرگ دیگری بنا شده که به نام کارخانه تولید ورق خودرو که ورق خودرو های کشور را تولید می کند و این کارخانه نیز در مسیر توسعه صنعتی در این استان نقش مهمی ایفا کرده است و هم اکنون توانسته بازار خارجی اطراف کشور را نیز از آن خود کند.

در کنار کارخانه ورق خودرو و کارخانه سیمان کارخانه بزرگ فولاد یک میلیون تنی چهارمحال و بختیاری قرار دارد که با بهره برداری از این کارخانه، استان چهارمحال و بختیاری به استانهای تولید فولاد کشور می پیوندد.


با برسی وضعیت صنعت در استان،جایگاه صنعت استان چهارمحال و بختیاری در سطح کشور روز به روز در حال مطلوب تر شدن است.

احداث واحد های صنعتی بزرگی در استان کلید خورده است وبا بهره برداری از این پروژه های صنعتی آینده صنعتی خوبی در انتظار استان چهارمحال و بختیاری است.


وجود یک هزار و ۲۵۰ واحد صنعتی در چهارمحال و بختیاری

در سطح استان حدود یک هزار و ۲۵۰ واحد صنعتی وجود دارد، تعدادی از این واحد های صنعتی به واسطه تحریم ها و یا نبود مدیریت مناسب طی سال های گذشته تعطیل و یا نیمه فعال شده بودن که با برگزاری نشست های مختلف و برسی مشکلات و حل مشکلات این واحد ها، بسیاری از این واحد های تولیدی دوباره فعال شدند و در مسیر توسعه صنعت این استان قرار گرفتند.

توسعه صنعت آب معدنی در استان، یکی از ظرفیت های و پتانسیل های استان چهارمحال و بختیاری وجود منابع غنی آب معدنی است.

برای نخستین بار نخستین شهرک صنعتی تولید آب معدنی در استان ساخته شده که واحد های صنعتی آب معدنی در این شهرک استقرار پیدا کرده اند.

با توجه به اهمیت تقاضای آب به صورت بسته بندی در سال های آینده در سطح کشور و کشور های همسایه، بهره برداری از واحد های صنعتی تولید آب معدنی این شهرک صنعتی نقش مهمی در توسعه صنعت در استان دارد.

وضعیت صنعت در استان در حال مطلوب شدن است

وضعیت صنعت در استان چهارمحال و بختیاری در حال مطلوب شدن است.
استقرار واحد های صنعتی بزرگ در استان موجب ایجاد واحد های کوچک صنعتی مرتبط می شود و آینده صنعتی خوبی برای استان رقم خواهد زد.

هم اکنون استان با بهره گیری ازآب و هوای خوب و نزدیکی به استان های بزرگ صنعتی مانند اصفهان و خوزستان زمینه سرمایه گذاری برای توسعه بخش صنعت را دارد.

استقرار واحد های صنعتی مادر مانند کارخانه فولاد یک میلیون تنی یکی از مهمترین اقدامات دولت طی سال های گذشته در استان را می توان نام برد که مسیر جدیدی برای توسعه این منطقه فراهم کرده است.

با بهره برداری از این کارخانه بزرگ اشتغال قابل توجهی در استان ایجاد می شود و با تولید توسط این کارخانه، توسعه در سایر بخش ها نیز صورت می گیرد.

برای پویایی صنعت در استان لازم است که مدیران توجه بسیاری به ارائه مجوز به افرادی که توانمند هستند بکنند و باید افراد توانمند در حوزه صنعت وارد شوند.

حمایت های مالی باید از بخش صنعت و صنعتگران همچنان ادامه داشته باشد و در بسیاری از بخش های صنعت برای صنعتگران تسهیل گری اتخاذ شود.



گران بودن حمل نقل یکی مشکلات مهم پیشروی صنعت استان

یکی از مدیران واحد های تولیدی در استان چهارمحال و بختیاری در خصوص صنعت گفت: چهارمحال و بختیاری زمینه توسعه صنعتی را دارد و اقدامات خوبی نیز در این حوزه در استان انجام شده است.

حسینی گفت: یکی از مشکلات مهم پیش رو صنعت در این استان، گران بودن حمل و نقل است که مشکلات بسیاری را برای صنعت گران در این استان ایجاد کرده است.

وی گفت: پایین آمدن قیمت حمل و نقل در این استان نقش مهمی در توسعه صنعتی این استان خواهد داشت.

این صنعتگر چهارمحالی ادامه داد: توسعه جاده های ارتباطی و چهار خطه شدن این جاده ها نیز نقش مهمی برای توسعه صنعت در این استان دارد که باید توجه بسیاری به آن شود.

وی در ادامه تاکید کرد: باید به بخش خصوصی اعتماد شود ومشکلات صنعتگران توسط مسئولان شنیده شود و تسهیلات مالی برای تامین منابع جاری واحد های تولیدی تامین شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار