نماینده مجلس:
تابناک چهارمحال وبختیاری- نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر روزانه دومیلیون بشکه نفت از کشور صادر نشود و به محصولات تبدیل شده و محصول آن فروخته شود قطعا به نفع کشور است.
کد خبر: ۵۷۵۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴ 07 March 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- محمد خالدی با اشاره به تولید روزانه تقریبا چهار میلیون بشکه نفت در کشور، اظهار کرد: از این مقدار دو میلیون بشکه نفت صرف مصرف داخلی است که به پالایشگاه‌‌ها تزریق می‌شود و حدود دو میلیون بشکه نیز از کشور صادر می‌شود.
وی افزود: دو میلیون بشکه نفت مصرف داخلی به محصولات پتروشیمی، بنزین و گاز و ... تبدیل می‌شود و مبلغ دریافتی از فروش دو میلیون بشکه نفت صادراتی، اعتباری است که حداقل 30 درصد بودجه کشور بر پایه آن بسته می‌شود و یکی از ردیف‌های درآمدی کشور برای تنظیم بودجه سالانه است که هر سال در بودجه کشور ذکر می‌شود.
خالدی با بیان اینکه اگر دومیلیون بشکه نفت از کشور صادر نشود و به محصولات تبدیل شود و محصول آن فروخته شود قطعا به نفع کشور است، تصریح کرد: برای انجام این امر بستر پالایش روزانه دو میلیون بشکه نفت صادراتی در ایران فراهم نیست و از طرفی وزارت نفت نیز اعتباری برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارد.
وی با اشاره به اینکه بودجه‌ای که به نفت اختصاص داده می‌شود حدود 14.5 درصد فروش نفت است، خاطرنشان کرد: این اعتبار صرف هزینه‌های پرسنلی مجموعه وزارت نفت می‌شود پس تنها راه، استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی است.
عضو شورای عالی انرژی مجلس اضافه کرد: بخش خصوصی کشور به دلیل عدم توان مالی برای ساخت پالایشگاه، نمی‌تواند در این زمینه ورود کند.
خالدی با بیان اینکه کمیسیون انرژی مجلس توصیه دارد نفت در کشور فرآوری شده و به محصول تبدیل شود و مجموعه وزارت نفت و دولت نیز با این امر موافق هستند، ادامه داد: قطعا این امر در آینده یکی از راهبردهای مهمی است که توسط دولت رخ خواهد داد.
وی در خصوص قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی و اختلاف میان وزارت نفت و بخش خصوصی در این زمینه گفت: بهترین حالت این است که هر دو به سمتی بروند که از انرژی به شکل بهینه استفاده شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: باید ماده اولیه مورد نیاز یک کارخانه، نیروگاه و کارگاه به قیمت ورودی حساب شود تا استفاده از انرژی بهینه شود در این صورت برای مثال نیروگاه به سوی بازده بیشتر، کارخانه پتروشیمی به سوی ارتقاء تکنولوژی، زائدات کمتر و تولید محصول بیشتر می‌رود، اما اکنون این روش اجرا نشده است.
خالدی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود همانند دنیا عمل کرد به این صورت که ماده اولیه به فروش برسد و کارخانه در فروش محصول آزاد باشد و محصول تولیدی خود را براساس قیمت گذاری بورس، قیمت جهانی یا منطقه‌ای به فروش برساند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار