کد خبر: ۵۷۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰ 05 July 2015

استان چهارمحال و بختیاری از جمله مناطق کوهستانی فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود. شهرکرد، مرکز این استان یکی از شهرهای مرکزی ایران است و با ۲۰۶۶ متر ارتفاع از سطح دریا، مرتفعترین مرکز استان کشور ایران است به همین دلیل به «بام ایران» شهرت دارد.

این در حالی است که استان اصفهان در اقدامی غیرکارشناسی سمیرم، جنوبی‌ترین شهرستان استان اصفهان که در فاصله 160 کیلومتری این استان قرار دارد را بام ایران معرفی کرده است.

خبرگزاری ایسنا شهركرد چندي پيش در گزارشی کارشناسی، در راستای رفع ابهام از این موضوع و اینکه «بام ایران» در حقیقت به کدام استان تعلق دارد این مهم را از مسئولان جویا شده كه با توجه به تكرار اين مساله تابناك شهركرد بار ديگر به بازنشر اين گزارش مي پردازد

معیار اصلی برای تعیین بلندترین نقطه کشور بر اساس مراکز استان‌ها

مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا ملاک و معیار اصلی برای تعیین بلندترین نقطه کشور را بر اساس مراکز استان‌ها و نه شهرستان‌ها دانست.

مهرداد قطره افزود: در بین مراکز استان‌های کشور «شهرکرد» با ارتفاع 2 هزار و 60متری از سطح دریا بلندترین نقطه کشور و «بام ایران» محسوب میشود و سپس یاسوج با 1 هزار و 810 متر و بوشهر و رشت به ترتیب رتبه‌های بعدی بلندترین نقاط در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر معیار برای سنجش بلندترین نقطه کشور بر اساس شهرستان‌ها باشد در استان چهارمحال و بختیاری شهرستان‌های کوهرنگ و بروجن ارتفاع بیش از 3000 متری از سطح دریا را دارند و بر همین اساس و نگرش باید این شهرستان‎ها را به عنوان بام ایران معرفی کرد.

قطره با اشاره به اینکه در تقسیمات کشوری نیز مبنا برای تعیین بلندترین نقطه در کشور مراکز استان‌ها قرار داده شده است، افزود: در هیچ کجا مبنا برای سنجش بلندترین نقطه را ارتفاع شهرستان‌ها قرار نمی‌دهند که اگر این گونه باشد نه تنها در چهارمحال و بختیاری بلکه در استان‌های دیگر کشور، شهرهای فراوانی وجود دارند که ارتفاع آنها از سطح دریا به بیش از 3 هزار متر هم می‌رسد که با این وضعیت تعداد بی‌نهایت بام ایران در کشور خواهیم داشت.

«بام ایران» بودن چهارمحال و بختیاریاثبات شده است

وی با بیان اینکه «بام ایران» بودن چهارمحال و بختیاری یک امر بدیهی و اثبات شده است، تصریح کرد: اصحاب رسانه و مطبوعات باید قبل از انعکاس این گونه اخبار، کار کارشناسی دقیق و موشکافانه انجام بدهند تا بتوانند واقعیت‌ها و حقایق را به درستی به جامعه منعکس نه اینکه موجب ایجاد ابهام شوند.

مدیرکل هواشناسی استان در همین زمینه برای مثال به شهر سودجان استان چهارمحال و بختیاری با ارتفاع 2500 متری از سطح زمین اشاره کرد و گفت: نه تنها در این خصوص نمونه‌های شهرستانی فراوان در استان وجود دارد، بلکه روستاهایی همچون سرآقاسید در این استان با ارتفاعات بسیار بالا هستند که سمیرم و دیگر شهرهای اصفهان به پای ارتفاع آن‌های هم نمیرسند.

وی با تاکید بر اینکه انتشار خبری از سوی رسانه استان همجوار به کلی غلط و غیرکارشناسی است گفت: اخلاق رسانهای اقتضاء می‌کند که آن رسانه اصلاحیه‌ای در این خصوص منتشر کند.

بام ایران مطرح شدن سمیرم نشات گرفته از عدم کار کارشناسی است

نماینده مردم شهرستانهای شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی نیز  با ابراز تعجب از انتشار چنین خبری در فضای مجازی، اظهارکرد: بیش از آنکه بخواهم برای این چنین خبر منتشر شدهای اظهار نظر بکنم در تعجبم، چراکه مسئله «بام ایران» بودن «شهرکرد» امری اثبات شده است و به قول اهل ادب «آنچه عیان است چه حاجت به بیان است».

سیدسعید زمانیان ریشه برخی از مشکلات استان چهارمحال و بختیاری با استان همجوار را در عدم نگاه تخصصی، کارشناسی و علمی آن به مسائل دانست و در همین خصوص به مشکل آب بین این دو استان اشاره کرد و گفت: مسئله بام ایران مطرح شدن سمیرم هم نشات گرفته از عدم کار کارشناسی و تخصصی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار