تابناک چهارمحال وبختیاری- مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: زمان برگزاری همایش ملی کرفس کوهی (کلوس) به دوم اردیبهشت سال آینده موکول شد.
کد خبر: ۵۷۷۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲ 11 March 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- هومان خاکپور افزود: در این همایش بیش از 70 مقاله با موضوع راهکارهای حفاظت از این گونه گیاهی که توسط پژوهشگران سراسر کشور در 2 دهه اخیر تدوین و جمع آوری شده است، ارائه و سه مقاله برتر معرفی و تجلیل می شود.
وی با بیان اینکه کلوس در معرض خطر انقراض قرار دارد، حفاظت از این گونه و حساس سازی جامعه در خصوص انقراض و نابودی آن و استفاده و تبادل تجربیات پژوهشگران این حوزه از اهداف برگزاری این همایش ملی است.
خاکپور ادامه داد: این همایش با همکاری بنیاد ملی و فرهنگی حضرت زهرا(س) و دانشگاه شهرکرد در دانشکده کشاورزی این دانشگاه برگزار می شود.
مقرر بود این همایش بیستم ماه جاری به مناسبت هفته منابع طبیعی (15 تا 21 اسفندماه) برگزار شود.
از مجموع 15 هزار گونه گیاهان داروئی در جهان هشت هزار گونه در ایران شناسایی شده که بیش از یکهزار و 700 گونه آن منحصر به کشور بوده و ثبت جهانی نیز شده‌ اند.
همچنین ازاین تعداد یکهزار و300 گونه گیاهی متعلق به چهارمحال و بختیاری بوده که 350 گونه آن نظیر کلوس، بومادران و شنبلیله منحصر به این استان است.
کرفس کوهی با نام محلی وعلمی کلوس از خانواده چتریان و گیاهی خودرو با خاصیت داروئی برای درمان سرماخوردگی، روماتیسم و سرطان است.
دوره رویش آن از اواخر اسفند آغاز و تا اوایل خردادماه ادامه دارد.
کرفس کوهی سال گذشته با نام «کلوس» در فهرست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.
وسعت رویش این گونه منحصر به فرد و در حال انقراض در چهارمحال و بختیاری زمانی به چند هزار هکتار در اقلیم های مختلف این استان می رسید اما اینک به دلیل بهره برداری بیش از حد و غنچه چینی کلوس پیش از بذردهی تنها به 700 هکتار در منطقه سرآقاسید شهرستان کوهرنگ (90کیلومتری شهرکرد) محدود شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار