تابناک چهارمحال وبختیاری- اگر چه سال ادارات و نهادها از همان نیمه نوروز 97در چهارمحال و بختیاری آغاز شد، اما سال کاری به صورت ویژه از چهاردهم فروردین ماه آغاز شده است.
کد خبر: ۵۸۵۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳ 03 April 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- سال 97 به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده و در این زمینه فرصت برای حمایت از تولیدات داخلی فراهم شده است.
به عقیده بیشتر کارشناسان اقتصادی، حمایت از تولید داخلی یک چرخه مستحکم است که به صورت زنجیروار باعث حرکت بخش های مختلف اقتصادی نیز می شود.
با حمایت از کالای ایرانی و هماهنگ شدن تولید و عرضه و تقاضا، چرخ های صنعت مولد در کشور به سرعت می چرخد و از خروج ارز و واردات کالای غیر ضروری و بیکاری جلوگیری می کند.
هم اکنون از یکهزار و 220 واحد تولیدی و صنعتی 850 واحد فعال است و مابقی واحدها با ظرفیت های متفاوت فعالیت دارد.
ظرفیت اشتغال واحدهای تولیدی و صنعتی استان 24 هزار نفر است که با حمایت از کالای ایرانی می توان اشتغال این 24هزار نفر را به صورت کامل تضمین کرد.
از واحدهای تولیدی فعال استان حدود 20 واحد بزرگ به عنوان کارخانه و مابقی به عنوان کارگاه شناخته می شود.
ارائه بسته های حمایتی در خصوص مصرف کالای داخلی و حمایت از کالای ایرانی می تواند نقش مهمی در ایجاد یک جنبش همگانی در خرید و مصرف کالای ایرانی ایجاد کرد.
میزان سرمایه گذاری کارگاههای صنعتی براساس پروانه بهره برداری هم اکنون به 2 هزار و 899 میلیارد ریال رسیده است و با حمایت از کالای ایرانی و داخلی این میزان تا تابستان امسال به 3هزار میلیارد ریال قابل افزایش است.
بسیاری از کالای تولیدی در چهارمحال و بختیاری از کیفیت بالایی برخوردار است به گونه ای که در کشورهای بازار هدف از این کالاها به نیکی یادمی کنند و حمایت از مصرف داخلی آن و توسعه صادرات این کالا می تواند نقش مهمی در حفظ بازار اشتغال این واحدها داشته باشد.
کالاهای صادراتی این استان شامل لوازم خانگی، مصنوعات پلاستیکی، مغز بادام، ماشین آلات و دستگاه های برقی و مصنوعات فلزی است به کشورهای عراق، هندوستان، امارات، افغانستان و پاکستان صادر می شود و لوازم خانگی و موکت این استان شهرت جهانی دارد.
نماینده مردم شهرستان های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت از کالای ایرانی باعث رونق اقتصادی در سطوح تولید تا مصرف می شود.
علی کاظمی باباحیدری با توجه به نامگذاری سال 97 از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال 'حمایت از کالای ایرانی' افزود: حمایت از کالای ایرانی نه تنها بخش تولید را پویا و سرزنده نگه می دارد بلکه بازار مصرف را نیز به سمت ثبات و امنیت اقتصادی می کشاند.
به گفته وی، یکی از چالش های مهم اقتصاد کشور موانع رونق اقتصادی است که این چالش با تاکید بر خرید کالای ایرانی و توسعه رونق اقتصادی رفع می شود.
عضو فراکسیون امید مجلس یادآور شد: یکی از نیازهای بازار، استانداردسازی کالای تولیدی است و با حمایت از کالای ایرانی، برند و استانداردسازی باید از سوی تولید کننده محقق شود.
به گفته وی، رقابت پذیری در بازار و استانداردسازی باعث می شود کالای ایرانی در بازارهای بین المللی نیز مورد استقبال قرار گیرد و حتی باعث توسعه صادرات و ورود کالای ایرانی به بازارهای بزرگ شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و دیوان محاسبات شورای اسلامی گفت: مبارزه با قاچاق کالا از وظایف حاکمیت است و در این راستا مجلس شورای اسلامی، دولت و قوه قضاییه به عنوان دستگاههای حاکمیتی بیشترین وظیفه را در مبارزه با قاچاق کالای خارجی دارند.
وی گفت: تاکید بر مصرف کالای داخلی در ادارات نیز تصمیم قابل قبول از سوی دولت است که به مرحله اجرا درآمده است.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و معاون سازمان اداری و امور استخدامی نیز گفت: حمایت از کالای ایرانی، باعث افزایش رقابت بین تولید کنندگان و در نتیجه افزایش ایجاد اشتغال می شود.
نصرالله ترابی قهفرخی با اشاره به نامگذاری سال 97 از سوی مقام معظم رهبری با عنوان حمایت از کالای ایرانی افزود: برای تحقق شعار سال، باید فضای رسانه ای به سمت استفاده از کالای ایرانی حرکت کند و رسانه ها در امر فرهنگسازی حمایت از کالای ایرانی بالاترین تلاش را داشته باشند.
به گفته وی، برای افزایش رقابت پذیری در بازار، تولید کنندگان نیز نسبت به کیفیت افزایی تولیدات داخلی توجه ویژه ای داشته باشند.
وی تصریح کرد: افرادی که دارای نفوذ در جامعه هستند و به عنوان چهره های مردمی شناخته می شوند، به فرهنگسازی در استفاده مردم از کالای ایرانی اقدام کنند.
وی گفت: کسانی که به عنوان چهره فرهنگی،هنری،سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شناخت شده در بین مردم هستند به صورت عملی و جدی به مصرف کالای ایرانی بپردازند و از استفاده از کالای غیر ایرانی خودداری کنند.
وی یادآور شد: ایجاد رقابت بین تولید کنندگان داخلی نیز یکی از ضرورت های اصلی استفاده از کالای ایرانی است که با حمایت از کالای ایرانی، این اصل محقق می شود.
به گفته وی، با افزایش استفاده از کالای داخلی ،اقتصاد کشور پویا می شود و استفاده از کالای داخلی زمینه ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری را فراهم می کند.
وی افزود: کنترل واردات و تشویق صادرات یکی دیگر از قدم های اساسی در خصوص استفاده از کالای ایرانی است که این اصل نیز باید به عنوان یکی از رکن های اصلی اقتصاد مورد توجه قرار گیرد.
رهبر معظم انقلاب سال 1397 را سال 'حمایت از کالای ایرانی' نام‌گذاری و ضمن تاکید بر اهمیت شتاب گرفتن تولید ملی، اقتصاد ملی و تعصب نسبت به مصرف جنس داخلی را ضرورتی برای اصلاح اقتصاد کشور برشمردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار