تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کوهرنگ از گلدهی زودتر از موعد دشت لاله های واژگون این شهرستان به دلیل کاهش بارندگی ها خبر داد و گفت: این دشت یک ماه زودتر به گل نشست.
کد خبر: ۵۸۶۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶ 04 April 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- لطفعلی چراغپور افزود: گلدهی این دشت در آغاز فروردین ماه در طول 20سال گذشته بی سابقه بوده است.
وی، کمبود بارش، گرم شدن هوا و تغییر شرایط اقلیمی را از دلایل گلدهی زودهنگام دشت لاله های واژگون عنوان کرد.
چراغپور درباره اقدامات و راهکارهای لازم برای کاهش آسیب ناشی از گلدهی زودهنگام این گونه گیاهی اظهار کرد: در این منطقه امکان آبیاری وجود ندارد و تنها اقدام موثر برای جلوگیری از گلدهی زودتر از موعد، بارندگی است که خارج از کنترل عوامل انسانی است.
وی تاکید کرد: البته به منظور حراست از این دشت و جلوگیری از بوته و ریشه کنی گونه های آن توسط گردشگران و دامداران عشایری از آغاز تعطیلات نوروزی 2تیم حفاظتی منابع طبیعی متشکل از حدود 12نفر تا 20 اردیبهشت ماه در این منطقه مستقر هستند.
چراغپور زمان گلدهی لاله های واژگون در شرایط اقلیمی کنونی را تا 2 هفته عنوان کرد و افزود: نوروز امسال حدود پنج هزار خودرو برای دیدار از این دشت وارد این منطقه شده اند که حدود 30درصد آنان گردشگران خارج از استان بوده اند.
به گزارش ایرنا، از یک میلیون و 400هزار هکتار سطح جنگل ها و مراتع چهارمحال و بختیاری ، حدود 59 هزار هکتار جنگل و 270 هزار هکتار مرتع در شهرستان کوهرنگ قرار گرفته است.
شهرستان در 90 کیلومتری مرکز استان واقع شده است و دشت لاله های واژگون آن حدود سه هزار هکتار وسعت دارد که 250 هکتار آن محل رویش گل های لاله است.
لاله های واژگون از خانواده سُوسنیان با اسم علمی'Fritillaria imperialis' است و نوع 'ایمپسریال فرتیال' آن در بیشتر جهان وجود دارد اما گونه 'پرسیکال ' آن مختص ایران بویژه منطقه چهارمحال و بختیاری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار