تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به تشدید خشکسالی، کشت بهاره محصول برنج، علوفه و ذرت دیررس در مزارع این استان ممنوع شده است.
کد خبر: ۵۸۹۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲ 12 April 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- حمید رضا دانش شهرکی اظهار کرد:با توجه به افت محسوس آبهای زیر زمینی در بخش کشاورزی این استان، تغییر الگوی کشت محصولات دیررس آب بر به محصولات اصلاح شده زودرس و کم آب بر در دستورکار جدی قرار گرفته است.
وی، سطح کشت نشاء برنج در شالیزارهای این استان در سال های گذشته را 3 هزار هکتار عنوان کرد و گفت:باید شالیکاران استان با راهنمایی مشاوران اداره ترویج و آموزش سازمان جهاد کشاورزی به سمت کشت محصولات کم آب بر و جایگزین بروند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: افت شدید سفره های زیرزمینی و کاهش بارندگی ها، از جمله دلایل ممانعت کشت گیاهان آب بر از جمله برنج در استان است.
دانش افزود: تغییر الگوی کشت، کاهش سطح زیر کشت محصولات زراعی، توزیع بذرهای اصلاح شده بین کشاورزان، اجرای روش های نوین آبیاری و استفاده از ادوات مکانیزه از مهمترین اقدامات این سازمان برای بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی است.
وی از توزیع بذر اصلاح شده ذرت زودرس علوفه ای یارانه دار و توصیه به کشت محصول پیاز و چغندر نشاء در مزارع استان خبر داد و اظهار کرد: با کشت گیاهان زراعی زودرس کاهش 15 درصدی در مصرف آب کشاورزی ممکن خواهد شد.
سالانه 140 هزار هکتار از مزارع استان به کشت بهاره و پاییزه اختصاص می یابد.
پیش از این معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری، میانگین بارش های سال زراعی جاری را 162.5 میلیمتر اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 66 درصد و در مقایسه با میانگین بلندمدت دوره مشابه با کاهش 69 درصدی مواجه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار