تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری از مشاهده اردک تاجدار ایران نخستین بار در تالاب بین المللی گندمان بروجن خبر داد.
کد خبر: ۵۹۱۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱ 16 April 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- از روابط عمومی محیط زیست استان، شهرام احمدی افزود: این اردک با نام علمی Netta rufina برای اولین بار در تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری مشاهده شده است.
وی گفت: این پرنده زمستان گذاران از راسته مرغابی سانان و خانواده اردک های غواص و از پرندگان حمایت شده در ایران است.
احمدی بدون اعلام تعداد این نوع پرنده افزود: وجود این پرنده در این زمان از سال در این تالاب نشاندهنده وضعیت مطلوب زیستگاهی از نظر منابع تغذیه و نیز شرایط خوب امنیتی برای این پرنده است.
وی اظهار کرد: برای حفاظت مطلوب از این پرنده ضمن جلوگیری از تخریب زیستگاه و شکار آن، با جدیت مناطق لانه گزینی و تولید مثل آن تحت حفاظت کامل قرار گیرد.
احمدی با اشاره به افزایش 40 درصدی لانه گزینی پرندگان در تالابهای استان افزود: هم اکنون حدود 30 هزار پرنده از خانواده کشیم های کوچک و بزرگ، چنگر، حواصیل، اگرت، لک لک، مرغابی سانان و اردک سرسبز از نوع آبزی و کنار آبزی در تالاب های بین المللی چغاخور و گندمان بسر می برند.
اردک تاجدار با نام انگلیسی Red crested Pochard، اردکی است غواص، با سری بزرگ و بدنی فربه که هنگام نشستن بر روی آب، بخش کوچکی از بدنش در آب فرو می رود.
اردک تاجدار نر، منقار قرمز، سر بلوطی سیر با کاکلی روشن‌تر، سطح پشتی قهوه‌ای پررنگ، گردن و سینه و زیر دم سیاه، پهلوهای سفید و دم خاکستری رنگ دارد، در پرواز یک نوار پهن سفید در سراسر بال این پرنده دیده می شود.
اردک تاجدار هنگام تولد شبیه به پرنده ماده است؛ جز کاکل و منقار قرمز که آن را از پرنده ماده و اردک سر حنایی مشخص می سازد.
اردک تاجدار ماده به رنگ قهوه ‌ای مات است با گونه‌ های قهوه ‌ای خاکستری کمرنگ که در برابر تارک قهوه ‌ای پررنگش تضاد خاصی نشان می دهد. نوار بالی آن سفید چرک است.
تالاب بین المللی گندمان با 980 هکتار وسعت و 2219 متر ارتفاع از سطح دریا، در نزدیکی تالاب بین المللی چغاخور و در فاصله 60 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
این تالاب جزو 10 تالاب برتر پرنده نگری ایران و یکی از مهم ترین زیستگاه های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر به شمار می رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن ـ 1352» به ثبت رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار