تابناک چهارمحال وبختیاری- بخشدار بازفت شهرستان کوهرنگ گفت: با توجه به تشدید کم آبی در مناطق گرمسیری، حدود 150 هزار دام عشایر معادل 10 درصد، زودتر از تقویم کوچ وارد مراتع و گذرگاه های 'تاراز' ، 'خداآفرین'و 'کوه سفید' این شهرستان شده است.
کد خبر: ۵۹۲۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴ 18 April 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- سروش ظاهری اظهار کرد: با توجه به شروع بارش های بهاری و مساعد نبودن هوا و مراتع برای چرای دام، استقرار دام عشایر در مناطق ییلاقی این خطه را با مشکل مواجه کرده است.
وی گفت: زمان تقویم کوچ بهاره تعیین شده را نیمه اردیبهشت ماه اعلام کرد و گفت: احتمال گرفتار شدن دام عشایر در برف و باران پاییزی و اعمال قانون برای کوچ زودهنگام عشایر دور از انتظار نیست.
بخشدار بازفت از امدادرسانی به موقع و اسکان موقت عشایر کوچرو گرفتار در سیلاب و بارندگی طی چند روز گذشته خبر داد و افزود: داوطلبان جمعیت هلال احمر، نیروی انتظامی و دامپزشکی با حضور در ایلراه های اصلی بازفت به استان خوزستان مشغول خدمات رسانی و تامین مایحتاج عشایر گرفتار در منطقه هستند.
ظاهری، با بیان اینکه چرای زودهنگام دام در مراتع یکی از عوامل مهم تخریب مراتع است، اظهار کرد: زمان ورود دام به مراتع ییلاقی باید براساس پروانه های مرتعداری صادر شده برای عشایر باشد، در غیر این صورت مالکان دام ها از سوی منابع طبیعی جریمه خواهند شد.
چهارمحال و بختیاری با داشتن بیش از 124 هزار نفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و500 هزار راس دام سبک، دومین استان عشایرنشین کشور بعد از استان فارس است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار