تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از تولید سالانه 200 هزار مترمربع فرش دستباف در استان خبر داد.
کد خبر: ۵۹۴۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸ 23 April 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- علیرضا جیلان اظهار کرد: میزان تولید فرش در چهارمحال و بختیاری با روند افزایشی یا کاهشی مواجه نشده و تنها با توجه به وضعیت بازار، درصد فروش فرش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، کاهش قابل توجهی داشته است.
وی افزود: از انواع فرش‌ها می‌توان به سبک بختیاری که تولید آن در مرکز استان و شهرهای پیرامون بوده، فرش یلمه و گبه که در شهرستان بروجن تولید شده و فرش نائین که از سفارشات شیراز است در لردگان تهیه می‌شود.
جیلان خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌ و رویکردهای نوینی درطرح‌های قالی به منظور افزایش فروش فرش صورت خواهد گرفت، اما باید مدنظر داشت که حفظ و نگهداری اصالت فرش امری بسیار مهم بوده است.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از وجود بیش از 80 کارگاه قالیبافی در استان خبر داد و گفت: تنها 30 درصد از این تعداد کارگاه فعال بوده و ما بقی به صورت نیمه فعال و یا غیرفعال هستند.
وی خاطرنشان کرد: با وجود تحریم‌ها طی شش تا هفت سال گذشته تجارت فرش کاهش چشم‌گیری داشته و تنها میزان اندک از طریق مهاجران و یا مسافران فروخته شده است.
جیلان تصریح کرد: باید آموزش‌های کافی در حوزه بافت و انتخاب رنگ صورت گیرد تا با قابلیت رنگ ثابت گیاهی و طراحی زیبا و بافت با کیفیت در زمینه تولید بیش از پیش این توانایی‌ها را به نمایش گذاشت.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اینکه در چهارمحال و بختیاری بافت فرش اکثرا بر عهده بانوان است، افزود: باید این موضوع فرهنگ‌سازی شود چرا که اگر مشکل حضور بانوان در کارگاه‌ها حل شود و فرایند تولید زیر نظر ناظران انجام پذیرد، هم در حوزه تولید و هم در حوزه فروش می‌توان شاهد پیشرفت‌های بسیاری بود.
وی از وجود 100 هزار بافنده در استان خبر داد و گفت: اگر روند بافت قالی از لحاظ کمی و کیفی در سطح بالایی باشد و مشکلات اقتصادی از جمله عرصه به بازار، بازاریابی و صادرات فرش حل شود، از لحاظ تولید مشکلی نبوده و می‌توان میزان تولید فرش دستباف را در استان به 400 هزار متر مربع رساند.
جیلان ایجاد دهکده فرش در چالشتر را از برنامه‌های آتی در حوزه فرش استان عنوان و خاطرنشان کرد: این پروژه که شامل زنجیره تولید پشم، ریسندگی، بافت، نقشه‌کشی، موزه فرش و ابزارسازی است مزایای قابل توجهی برای استان خواهد داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار