خربزه میوه ای است که برای تامین آب بدن در تابستان مفید می باشد اما محدودیت زمانی برای خوردن آن وجود دارد.
کد خبر: ۵۹۶۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲ 27 April 2018

به گزارش تابناک : اگر چه که خربزه، طالبی و گرمک به دلیل آب فراوان برای تامین آب بدن در تابستان بسیار کمک کننده هستند اما باید بدانید کی و چه موقع آن ها را استفاده کنیم.

خربزه میوه ای شیرین، لذیذ و گوارا است که انواع گوناگونی دارد و بهترین ان خربزه مشهد و گرمسار است. قسمتهایی که در غذا و پزشکی از خربزه استفاده می شود عبارتند از: میوه – تخم و پوست.

خوردن این میوه، پیش از غذا بدن را می شوید و بیماری و مرضی را از بدن ریشه کن می کند. این میوه از زینت های زمین است، آب آن از رحمت الهی و شیرینی آن از بهشت است.

این میوه سرشار از ویتامینهای( آ – ب ۱ – ب ۲ – ث – دی – ) و املاحی مثل پتاسیم – فسفر – کلسیم و منگنز میباشد.

این میوه به علت داشتن پتاسیم در درمان رماتیسم و بیماریهای کبدی نقش مثبتی داشته و در رشد کودکان و رفع ناراحتیهای افراد مسن اثر نافع دارد، ضمناً موجب فعال شدن کلیهها و شستشوی خون از مواد زائد مثل اسید اوریک می شود. .

این میوه، لذیذ، ملین، مدر، اشتها آور، دافع سودا، قلیایی کننده خون، عرق آور، تصفیه کننده خون، افزایش دهنده شیر مادر، مقوی نیرویجنسی و مثانه میباشد.

مصرف این میوه برای اشخاصی که به ناراحتیهایی نظیر: سوء هاضمه – زیری و سختی زبان – یرقان – استسقاء – کم خونی – زردی صورت – سوزش ادرار – سنگ کلیه و مثانه – کک و مک – آبریزش چشم – ورم های پوستی – ناراحتیهای رودهای و کبدی مبتلا می باشند اثر درمانی دارد. این میوه به علت داشتن مواد قندی و آب زیاد اثر نیرو بخش در بدن داشته و موجب افزایش انرژی می شود.

این میوه علاوه بر رفع خستگی و افزایش فعالیت سلولها سموم بدن را نیز دفع کرده و از سکته قلبی جلوگیری می کند و بر این اساسی ارزش حیاتی زیادی دارد. برای افراد مسن توصیه شده است که خوردن خربزه را هرگز فراموشی نکنند، زیرا به علت افزایش دادن سلولهای دستگاه گوارش باعث رفع ستی و بی حالی شده و خوراکی بسیار مفیدی برای اشخاصی است که در دوران نقاهت به سر میبرند.

خوردن این میوه برای بیماریهای رماتیسم و نقرس مفید است. مصرف این میوه، خنکی – شادابی و طراوتی خاصی در بدن ایجاد میکند. خربزه باعث افزایش شیر زنان می شود.

خربزه ضد کم خونی است و عرق بدن را زیاد می کند. این میوه رنگ رخسار را روشن می کند و بیماری استسقاء را درمان می کند خربزه به هضم غذا کمک می کند.

مرهم گوشت خربزه برای تسکین درد و تورم چشم به کار میرود. اگر گوشت خربزه را له کنید و به صورت مرهم روی سوختگیهای سطحی پوست بدن بگذارید آن را معالجه خواهد نمود.

خوردن دم کرده پوست خشک خربزه به مقدار ۱۰ گرم در نیم لیتر اب سنخا مثانه را دفع میکند. گرم، قی آور قوی است.

 

خوردن مغز تخم این میوه برشته کرده، یک ماده غذایی مفید است که طبیعت گرم دارد و دارای خاصیت ادرارآور میباشد، نرم کننده سینه و زیاد کننده میلی جنسی است. خوردن ۲۰ گرم مغز تخم این میوه برای رفع سوزش ادرار مفید است ..خوردن خربزه باعث افزایش شیر زنان شیرده می شود.

مضرات خربزه

خوردن خربزه به صورت ناشتا موجب گرفتگی شدید عضلات و تب های صفراوی می شود .

مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت : بهترین زمان خوردن خربزه میان دو وعده غذای اصلی است .

سمانه باقری افزود : افرادی که کم خونی دارند خوردن خربزه را فراموش نکنند و افراد لاغر نیز در میان غذاها خربزه بخورند .

وی تصریح کرد مصرف خربزه برای معالجه بیماریهای کیسه صفرا ، روماتیسم و بواسیر مفید و مالیدن پوست آن به صورت موجب جلا و شفاف شدن پوست می شود این مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت : با خوردن خربزه بیماریهای پنهان نیز خود را نشان می دهند و موجب می شود این بیماریها به موقع تشخیص و سریع تر درمان شوند .

باقری افزود : اضافه کردن پوست خشک خربزه به گوشت موجب پختن سریع تر گوشت می شود .

 

 

 

منبع : برنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار