کد خبر: ۶۰۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶ 12 July 2015

اساس اسلام سعادت و نجات آدمي است و باورهاي ديني و احکام اخلاقي و فقهي در احکام الهي مربوط به پوشش زن نيز با اين فلسفه و حکمت حکيمانه صادر شده است. زن با رعايت حجاب اسلامي، به تهذيب و تزکيه نفس پرداخته و قرب الهي را فراهم ساخته و زمينه رشد معنوي مردان در اثر حفظ نگاه را فراهم مي‌کند.

حجاب از کارکرد اجتماعي نيز برخوردار است زيرا غرايز و التهاب جسمي و معاشرت‌هاي بي بندوبار را کنترل و بر تحکيم نظام خانواده افزوده و از انحلال کانون محکم زناشويي جلوگيري و امنيت اجتماعي را فراهم مي‌سازد. حجاب و پوشش اسلامي و به تبع آن، حفظ نظام خانواده از آن رو ارزش دارند که تامين کننده سعادت آدمي و منشاء قرب الهي هستند.

سال‌های اخیر در فضای جامعه عواملی وارد شده که به تشدید بد حجابی در جامعه دامن زده است، سیل روز افزون شبکههای فارسی زبان ماهوارهای که انواع فیلم و سریال و موسیقی را پخش میکنند در تشدید وضعیت نابسامان حجاب بسیار موثر بوده است به طوری که گرد این مضلات به دامن همه، حتی مردم نقاط روستایی نیز نشسته است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه چهارمحال و بختیاری، متاسفانه استان چهارمحال و بختیاری نیز از این گزند تهاجم فرهنگی در امان نمانده است و «بدحجابی» و شکسته‌شدن حریم‌‌های شرعی بین محرم و نامحرم در سطح استان و بی‌اعتنایی بسیاری از مسئولان به این هنجارشکنی آشکار که می‌تواند آفت‌های بسیاری را به همراه داشته باشد نمونه‌ای از نابهنجاری‌هایی است که سنخیتی با روحیات مردم سنتي و مذهبي این استان ندارد با این وجود همچنان در حال گسترش است.

خانواده‌‎ها از نقش تربیتی خود غافل شده‌اند

مدير تذكر لساني و مشاور دبير ستاد احياي امربه معروف و نهي از منكر چهارمحال و بختیاری در همین رابطه در گفت‎وگو با ایسنا، حفظ حريم انساني، آرامش رواني خانواده و حفظ امنيت اخلاقي جامعه را از فوايد حجاب برشمرد و افزود: متزلزل شدن نظام خانواده و جامعه و از بين رفتن امنيت آن از عواقب بي‌حجابي در جامعه است.

حجت‌الاسلام عبدالرضا يزداني با اشاره به اينكه وضعيت حجاب نسبت به گذشته ضعيف‌تر شده است اظهار كرد: فراموش شدن دو فريضه الهي امر به معروف و نهي از منكر، مبارزه با انقلاب به وسيله شبيخون فرهنگي و نبود جايگاه آموزه‌هاي ديني در زندگي افراد از عمده دلايل گرايش جوانان به بي‌حجابي است.

وي تقليد كوركورانه در مقوله بي‌حجابي و عدم طراحي لباس‌هاي متناسب با دين را از دلايل ديگر بي‌حجابي در جامعه عنوان كرد.

به گفته وی، ما مسائل فرهنگي را به فراموشي سپرده‌ايم و نهادهاي فرهنگي نیز از مسير اصلی خود خارج شده‌اند كه همين امير موجب كم‌رنگ‌تر شدن فرهنگ بومي و اصیل شده است.

يزداني به نقش بي‌بديل خانواده‌ها در گرایش فرزندان به سمت عفاف و حجاب، گفت: عدم تامين محبت جوانان در محيط خانه و نبود تربيت ديني از دلايل اصلي گرايش به بد‌حجابي است تا جوان بدين طريق نيازهاي عاطفي خود را به وسيله خودنمايي در جامعه تامين كند.

وي با بيان اينكه تبليغات زيباي دين در جامعه ضعيف است، با رد برخورد فیزیکی با افراد بدحجاب، خاطر نشان كرد: برخورد فيزيكي با افراد بد‌حجاب نتيجه عكس خواهد داشت و موجب لجبازي و گمراهي بیشتر افراد خواهد شد.

مزيت‌هاي حجاب براي جوانان بازگو شود

نماينده مردم شهرستان بروجن در مجلس نهم نیز در گفت‎وگو با ایسنا با بیان اينكه وضعيت حجاب نسبت به ساليان قبل در استان سست‌تر شده است، افزود: تربيت ناصحيح خانواده‌ها و نبود فعاليت‌هاي فرهنگي در جامعه از مهم‌ترين عوامل اصلي گرايش به بد‌حجابي هستند.

اميرعباس سلطاني اظهار كرد: زماني كه كار فرهنگي بسيار محدود باشد و جاذبه‌ها و مزيت‌هاي حجاب براي جوانان بازگو نشود، زمينه براي شبيخون و تهاجم فرهنگي باز خواهد شد و استكبار به وسيله جنگ نرم همچون ماهواره موجب گرايش جوانان به بدحجابي خواهد شد.

وي با اشاره به اينكه داشتن حجاب يك سپر محكم در برابر فساد و آسيب‌هاي جاري در جامعه است خاطر نشان كرد: بي‌حجابي مي‌تواند جامعه را به سوي مفاسد فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي سوق دهد.

سلطاني زنده كردن فريضه الهي امربه معروف و نهي از منكر به عنوان كار فرهنگي و تدوين برنامه‌هاي ميان مدت براي بهبود وضعيت حجاب را از برنامه‌هاي كاربردي براي گرايش جوانان به حجاب عنوان كرد.

لزوم نهادینه شدن فرهنگ حجاب از زمان کودکی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اينكه حجاب يك امر ضروري و سفارش شده دين اسلام است، اظهار كرد: اسلام و آموزه‌هاي اسلامي را بايد از همان ابتدا به فرزندان آموزش دهيم تا بدين وسيله ارزش‌هاي مذهبي در آن‌ها نهادينه شود.

جواد كارگران افزود: عدم وجود اشتغال و مسكن و فراهم نبودن شرايط ازدواج يكي از دلايل عمده گرايش جوانان به اين تهاجم فرهنگي است كه می‎طلبد دولت شرايط اوليه را براي جوانان فراهم كند تا راه گرایش به سمت بدحجابی و دیگر معضلات اجتماعی نیز بسته شود.

وی در ادامه بر لزوم هم‌افزايي دستگاه‌های فرهنگی برای مقابله با تهاجم فرهنگی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه تاكيد كرد و گفت: هرچند جامعه نقش موثری در رفتار اجتماعی افراد دارد اما خانواده ها به واسطه اینکه به طور مستقیم با جوانان در ارتباط هستند باید در تربیت صحیح آنان همت گماشته و مراقب رفتارهای فرزندان خود باشند.

ناديده گرفتن فريضه امربه معروف و نهي از منكر در زمینه حجاب

قاري بين‌المللي نیز در گفت‎وگو با ایسنا جایگاه ویژه حجاب از نگاه قرآن را یادآور شد و با بیان اینکه آرامش وجودي زن فلسفه حفظ حجاب است، افزود: بزرگترين معضلی که بدحجابي به دنبال دارد اذيت و آزار بانوان بد‌حجاب خواهد بود.

عيسي خورشيدي با انتقاد از وضعيت کنونی حجاب در استان، تصریح کرد:در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب فريضه امربه معروف و نهي از منكر یا ناديده گرفته مي‌شود یا آن‌چنان كه سفارش شده است مورد اهميت قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه متاسفانه امربه معروف و نهي ازمنكر تحت تاثير مسائل سياسي قرار مي‌گيرد، اظهار كرد: نهادهاي مسئول براي بهبود و اصلاح جامعه بايد در انجام وظايف خود اخلاص داشته باشند و جناح‌هاي سياسي نیز بر عملكرد آن‌ها تاثير نگذارد.

خورشیدی با تاكيد بر لزوم رعایت اخلاق در برخورد با افراد بد‌حجاب در جامعه تصريح كرد: شايد تنها يك درصد از افراد جامعه از بي‌حجابي خود غرض دارند اما اكثر مردم براي هم‌رنگ شدن با جامعه و تقليد كوركورانه بي‌حجابي را انتخاب مي‌كنند.

خورشيدي با اشاره به آياتي از قرآن كريم در مورد بيدحجابي و دو معضل نا امني و مورد اذيت و آزار قرار گرفتن زن، گفت: بي‌حجابي موجب پيش رفتن جامعه به سمت ناپاكي و ناامني، بالا رفتن سن ازدواج و بي‌رغبتي جوانان براي ازدواج خواهد شد.

معاون فرهنگي تبليغات اسلامي چهارنحال و بختیاری نیز با اشاره به اهميت تربيت فرزندان در كودكي افزود: بايد از همان دوران كودكي فرزندان را به حجاب تشويق كنيم تا در سن جواني خود حجاب را اختيار كنند.

حجت‌الاسلام سیدمحمد ميربد اظهار كرد: جامعه ما در خط قرمز پوشش قرار نگرفته‌ است اما متاسفانه گرايش به بدپوششي و رفتارهاي نامناسب فردي افزايش يافته است كه اين ريشه در بيكاري جوانان و عدم تامين اوقات فراغت مناسب دارد.

وي به تاثير نامطلوب رسانه اشاره كرد و گفت: اگر فضاي واقعي جامعه را اصلاح كنيم، تاثيرات رسانه كمتر خواهد شد.

میربد به لزوم تدوين برنامه علمي و عملي مدون برای ترویج حجاب تاكيد كرد و افزود: به نظر مي‌رسد در طول 10 سال آينده چرخشي از سمت انحراف خواهيم داشت و چون پوشش با فطرت انسان متناسب است، اين برنامه امكان پذير خواهد بود.

وی با بيان اينكه در خيابان‌ها نمي‌شود افراد را تربيت كرد گفت: متدينين با مشاهده افراد بي‌حجاب نبايد با آن‌ها مقابله كنند بلكه از طريق روش‌هاي نوشتاري و گفتاري آن‌ها را هدايت كنند.

با این وجود انتظار میرود نهادهای تاثیرگذار حداکثر تلاش خود را به منظور اجرای فعاليت‌هاي فرهنگي مناسب در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب انجام دهند چراکه با توجه به هجمه رسانهای دشمن باید برنامهریزیهای فرهنگی منسجم مورد توجه قرار بگیرد؛ همچنین افراد جامعه نيز نباید از دو فريضه الهي امر به معروف و نهي از منكر غافل شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار