تابناک چهارمحال وبختیاری- کارشناس برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: در سال گذشته تعداد یک هزار و 246 قلیان جمع‌آوری و معدوم‌سازی شده است.
کد خبر: ۶۱۱۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷ 26 May 2018
 به ‌گزارش تابناک شهرکرد– فردین محمدی در نشست هم‌اندیشی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی بدون دخانیات، اظهار کرد: اگر در زمینه کاهش مصرف دخانیات آموزش همگانی انجام نشود نمی‌توان به شکل قدرتمند با آن مبارزه کرد.
وی افزود: اگر مصرف دخانیات در ایران کنترل نشود تا چند سال آینده ایران، همچون پاکستان بیشترین مصرف کننده دخانیات خواهد شد.
محمدی با بیان اینکه جاذبه برای مصرف قلیان زیاد شده است، تصریح کرد: ضرر مصرف قلیان از مصرف سیگار بیشتر است و حتی با طعم‌دار کردن و میوه‌ای کردن قلیان، ضرر استفاده از آن دوچندان می‌شود.
وی بیان کرد: گاهی در قلیان از مواد روان گردان استفاده می‌شود و تمام این اقدامات در نهایت کانون خانواده را هدف قرار داده است.
محمدی ادامه داد: برای روز جهانی بدون دخانیات برای اقشاری همانند جوانان، خانوده‌ها، قهوه خانه داران، و... برنامه‌هایی اجرا خواهد شد.
وی گفت: هدف از برگزاری مراسم روز جهانی در قالب یک کمپین جهانی، آگاه سازی، جلب حمایت مسئولان در اجرا برنامه کنترل دخانیات است که باید با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مدنی محقق شوند.
محمدی اظهار کرد: به توجه به اهمیت موضوع و تاثیر مجموعه فعالیت‌ها با هدف افزایش آگاهی عمومی نسبت به مضرات دخانیات و حمایت طلبی مسئولان در پشتیبانی از برنامه کنترل دخانیات دارد در کشور یک هفته به این امر اختصاص داده شده است.
وی تاکید کرد: دو میلیون از هفت میلیون مرگ در دنیا ناشی از مصرف دخانیات به دلیل بیماری قلبی عروقی است.
محمدی خاطرنشان کرد: طرح استفساریه قانون جامعه کنترل دخانیات که با هدف خروج قهوه‌خانه‌ها از لیست اماکن عمومی از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس ازائه شده است باید از این فرصت در راستای توجیه و حمایت طلبی نمایندگان در استرداد یا مخالفت با طرح استفاده شود.
وی بروز سکته مغزی، ضعف دید، سکته قلبی، بیماری مزمن ریه و آسم و... را از عوارض مصرف دخانیات برشمرد و گفت: در سال گذشته بیش از 34 هزار نفر مصرف کننده دخانیات در استان شناسایی شده است.
محمدی با بیان اینکه از این تعداد، افراد مصرف کننده دخانیات متمایل به ترک بیش از دو هزار نفر و افراد موفق به ترک تحت مراقبت بهورز و مراقب سلامت 736 نفر است، ادامه داد: افراد موفق به ترک تحت مراقبت پزشک 192 نفر بوده و افراد آموزش دیده در برنامه دخانیات بیش از 58 هزار نفر است.
محمدی تعداد تمام خوار و بار فروشی و سوپر مارکت عرضه کننده دخانیات را بیش از چهار هزار واحد در استان عنوان کرد و گفت: 1080 مورد دارای پروانه فروش دخانیات هستند و تاکنون برای 444 متخلف عرضه کننده دخانیات، اخطاریه صادر شده و 242 مورد به مراجع قضایی معرفی شدند و 20 مرکز عرضه نیز پلمپ شده است.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته تعداد یک هزار و 246 قلیان جمع‌آوری و معدوم‌سازی شده است.
محمدی گسترش و افزایش آموزش مضرات مصرف دخانیات در مدارس توسط آموزش و پرورش، اطلاع رسانی و پخش برنامه‌های مرتبط با مضرات دخانیات و برخورد با عرضه قلیان را برخی از انتظارات از دستگاه‌های اجرایی متولی عنوان کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار