مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری:
تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: پدیده گرد و غبار که چهارمحال و بختیاری در فصل بهار و تابستان با آن مواجه می‌شود منشا خارجی دارد و پوشش گیاهی استان به‌گونه‌ای است که ریزگردهای کمی ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۶۱۸۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶ 12 June 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- شهرام احمدی در کارگروه مقابله با گرد و غبار و آلودگی هوا در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: به دلیل اقلیم و خشکسالی‌های چندساله، تغییر کاربری اراضی، از بین رفتن منابع طبیعی و... باعث شده در سال‌های اخیر کانون‌های گرد و غبار و ریزگرد در این استان نیز ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه دشت‌های شهرکرد، خانمیرزا و بروجن تبدیل به دشت‌های مستعد تولید ریزگرد شده است، افزود: سال گذشته 53 روز گرد و غبار در چهارمحال و بختیاری وجود داشت، از ابتدای سال تاکنون 34 روز پدیده گرد و غبار در استان وجود داشته که 11 روز آن غبار صبگاحی و مابقی ریزگرد بوده است.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اگر قرار باشد تعطیلی مراکز علمی یا خدماتی به دلیل آلودگی یا گرد و غبار صورت گیرد باید در شرایط آب و هوایی ثباتی وجود داشته باشد، ادامه داد: خوشبختانه در استان شرایط آب و هوایی و پدیده گرد و غبار به حدی نرسید که به تعطیلی مراکز علمی یا خدماتی منجر شود.
احمدی با تاکید بر اینکه پدیده گرد و غبار که چهارمحال و بختیاری در فصل بهار و تابستان با آن مواجه می‌شود منشا خارجی دارد و پوشش گیاهی استان به‌گونه‌ای است که ریزگردهای کمی ایجاد می‌شود، عنوان کرد: امسال 200 میلیون دلار برای مبارزه با پدیده گرد و غبار اختصاص داده شده است بنابراین دستگاه‌های متولی باید برنامه‌هایی برای جذب این اعتبارات و مقابله با پدیده گرد و خاک داشته باشند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که پدیده گرد و غبار ایجاد می‌شود این است که حق‌آبه‌های زیست‌محیطی رعایت نمی‌شوند، اگر منطقه‌ای به کانون گرد و غبار تبدیل شود بازگرداندن آن به حالت اول بسیار سخت و هزینه‌بر خواهد بود.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: احیای مجدد تالاب گندمان نمونه خواستن و توانستن است که با کم‌ترین اعتبار احیا شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار