معاون وزیر کشور در بجنورد:
معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در نشست ستاد فرهنگی، اجتماعی، مدیریت و ساماندهی استان خراسان شمالی از تاسیس ۳ دفتر تسهیل گری و توسعه امور اجتماعی در مرکز این استان در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۶۲۲۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۲ 22 June 2018

به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، تقی رستم وندی در این نشست که با حضور وزیر کشور برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به الگوی اصلی آسیب های اجتماعی در کشور، در خراسان شمالی هم اعتیاد از آسیب های مهم اجتماعی است.
وی ادامه داد: آسیب حاشیه نشینی در 8 شهرستان استان وجود دارد و روند پیشرفت پروژه های بهسازی و نوسازی مطلوب نیست. رستم وندی افزود: از تاسیس دفاتر تسهیل گری و توسعه امور اجتماعی در خراسان شمالی حمایت می کنیم و در این راستا 3 دفتر تسهیل گری در سال 97 در مرکز استان ایجاد خواهد شد.
وی مطرح کرد: خشونت و نزاع و درگیری از دیگر آسیب های اجتماعی استان است که بنابر تحلیل ها، 40درصد بروز این خشونت ها ناشی از مباحث فردی و 19 درصد موضوعات خانوادگی است که تغییر ساختار اداری، سیاسی و افزایش ضریب شهرنشینی ناشی از استان شدن و ناسازگاری فرهنگ روستانشینی با شهر نشینی از عوامل گسترش منازعات در استان بوده است. به گفته وی، هم چنین در سال های اخیر تغییرات اقلیمی و بروز خشکسالی و تنش های آبی از عوامل بروز درگیری هاست.
رستم وندی تاکید کرد: تمامی دستگاه های فرهنگی و اجتماعی استان به ویژه سازمان صدا و سیما و اداره کل ورزش و جوانان برای آموزش و ترویج و تبلیغ رسانه ای کاهش آسیب نزاع و درگیری برنامه عملیاتی ویژه ارائه دهند و خلاهای استان در بخش های فرهنگی مانند سالن های سینما، کتابخانه به ویژه در مناطق روستایی باید با حمایت دولت برطرف شود.
وی با بیان این که خراسان شمالی یکی از قطب های کاریکاتور کشور است، تصریح کرد: پیشنهادهای استان برای توسعه فعالیت های فرهنگی و ورزشی، معرفی خراسان شمالی به عنوان پایتخت موسیقی و قطب ورزش کوراش کشور است و تاکید می کنم دولت از تمامی فعالیت های توسعه ای فرهنگی در خراسان شمالی حمایت خواهد کرد.
وی حضور سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی را برای کاهش آسیب اجتماعی خودکشی الزامی دانست و در خصوص آسیب مفاسد اخلاقی هم اظهار داشت: سازگاری فرهنگ روستایی و شهری لازمه کاهش این آسیب است.
رستم وندی پراکندگی روستاها و ضعف اقتصادی خانواده ها در این مناطق برای ادامه تحصیل فرزندان خود در خوابگاه های دانش آموزی و همچنین کمبود خوابگاه دانشجویی را از دیگر عوامل بروز آسیب های اجتماعی در استان توصیف کرد و گفت: حمایت دولت و حضور خیران در این حوزه ها باید افزایش یابد.
وی بر فعال شدن مرکز رصد اجتماعی در استان هم تاکید کرد و گفت: برای اعمال ملاحظات اجتماعی، دیده بانی و رصد اجتماعی راهگشا خواهد بود و هم چنین بر فعال سازی هیئت های اندیشه ورز برای ارائه راهکاری های جرایی در استان هم تاکید دارم.
در ادامه این نشست، مسئول هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اظهار داشت: بالا بودن میانگین سن شیوع مصرف مواد مخدر و تمایل به مشارکت فعال مردم در عرصه پیشگیری از اعتیاد در خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری بالاتر است که از نقاط قوت و مثبت برای استان قلمداد می شود.
سید نجیب حسینی افزود: بر اساس پژوهش ها 95.2 درصد از دانش آموزان خراسان شمالی اعلام کرده اند که هیچ ماده مخدری را مصرف نمی کنند که بالاتر از میانگین کشوری است.
وی در ادامه به ارائه پیشنهادهایی برای کاهش آسیب اعتیاد در استان اشاره داشت و گفت: تاکید و اهتمام جدی و اقدام فوق العاده دستگاه های فرهنگی و پیشگیری استان با هدف مصون سازی آحاد جامعه از گرایش به اعتیاد، کنترل و کاهش نرخ شیوع اعتیاد در استان بر اساس برنامه زمان بندی است.
حسینی ادامه داد: جامعه دانش آموزی برای کاهش نرخ شیوع مواد مخدر موثر هستند و در حال حاضر از 70 هزار دانش آموز خراسان شمالی 12 هزار نفر تحت پوشش برنامه های توانمندسازی و پیشگیری از اعتیاد قرار گرفته اند که بر اساس توافقات مقرر شد تا این عدد تا پایان سال جاری به 30 هزار نفر برسد.
وی مطرح کرد: از تمامی ایده ها و برنامه های کنترل و کاهش آسیب به ویژه اعتیاد استقبال خواهیم کرد و همچنین بر برگزاری دوره های پیشگیری اولیه و توانمندسازی ویژه کارگران نیز تاکید دارم و در این راستا مقرر شد با همکاری اداره کل تعاون و کار رفاه اجتماعی، کارگاه های آموزشی برای کارگران استان با بهره مندی از استادان مجرب کشوری هر سه ماه یک بار در استان برگزار شود.
حسینی اشاره داشت: در قالب قراردادهایی که با بانک های کشور داریم، بدون محدودیت تمام بهبود یافتگانی را که از طریق اداره کل کار به کارآفرینان معرفی می شوند، به ازای هر فرد حدود 150 میلیون ریال اعتبار با کارمزد 4 درصد تخصیص دهیم.
مسئول هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در ادامه سخنان خود گفت: برای مقابله با عرضه مواد مخدر نیز اقدامات مقابله ای استان باید متمرکز بر اقدامات اطلاعاتی باشد و کاهش دسترسی به مواد مخدر و روانگردان ها باید طی برنامه ای کاهش یابد و حداقل 30 درصد کشفیات مواد مخدر نسبت به زمان مشابه سال آینده در استان افزایش یابد.
حسینی از اختصاص 500 میلیون تومان اعتبار ملی برای تکمیل نهایی اردوگاه شیروان خبر داد و از تصویب 500 میلیون ریال اعتبار برای تجهیز آزمایشگاه تشخیص مواد پلیس مواد مخدر خراسان شمالی ، تامین اعتبار برای هزینه درمان300 معتاد بی بضاعت در طول سال و افزایش ظرفیت مرکز ماده 16 استان به 150 نفر خبر داد.
راه اندازی نمایشگاه های دائمی پیشگیری از اعتیاد و تاکید بر افزایش ظرفیت سازمان های مردم نهاد و کانون های همیاران سلامت روان با محوریت دانشجویان، بهره مندی از ظرفیت ائمه جماعت، افزایش برنامه های محله محور با هدف افزایش نشاط اجتماعی در 26 محله آسیب پذیر استان و ایجاد فضای مناسب برای عرضه محصولات بهبود یافتگان با همکاری شهرداری ها، برگزاری پیاده روی های خانوادگی و جشنواره بومی محلی با محوریت اعتیاد، تجهیز امکانات فرهنگی و ورزشی 50 خانه روستایی دور از مراکز اقدامات پیشگیرانه، از دیگر پیشنهادهای مطرح در این نشست در راستای کاهش آسیب های اجتماعی بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار