تابناک چهارمحال وبختیاری- ادبیات کودک و نوجوان را به عنوان یک گونه(ژانر) جدا در حوزه ادبیات مکتوب باید قلمداد کرد که گاهی این اتفاق از سوی ناشران می افتد اما گاهی نگاه تجاری به آن باعث می شود این تخصصی شدن در پرده ابهام باقی بماند.
کد خبر: ۶۳۰۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴ 15 July 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- توجه به شاخص ها و نیازهای روحی، روانی و جسمی گروهای مختلف سنی در دنیا باعث شده است تا همواره به ادبیات نگاه ویژه ای صورت گیرد.
در چهارمحال و بختیاری نیز ادبیات کودک و نوجوان چند سالی است به سمت تخصصی شدن گام برداشته است و نوید روزهای روشنی را برای کودکان دارد.
مدیر گنجینیه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در این باره می گوید: در زمینه ادبیات کودک و نوجوان، نویسندگان برجسته ای از این استان در سطح ملی از جمله بنفشه رسولیان بروجنی، مهری طهماسبی دهکردی، مژگان کیوانی هفشجانی، مینو کریمزاده سورشجانی، منوچهر کریمزاده سورشجانی، نسرین هاشمی دهکردی، مینو دلشاد دهکردی، علی حسین پور ناغانی و همایون کاظمی دهکردی فعالیت دارند.
بابک زمانی پور تاکید کرد: آواها، لالایی ها، قصه ها، افسانه ها، داستان ها، حکمت ها، متل ها و ضرب المثل ها، پلی است بین نسل ها برای انتقال میراث های فرهنگی، که مورد توجه نویسندگان استان قرار گرفته است.
وی افزود: در حوره ادبیات کودک و نوجوان در چهارمحال و بختیاری افرادی همچون مرحوم عبدالرسول نوبخت دهکردی به منظور حفظ آثار و داستان های ادبیات کهن در دهه 40 فعالیت داشت.
زمانی پور تصریح کرد:اکنون افرادی مانند مژگان کیوانی هفشجانی، مهری طهماسبی دهکردی و بنفشه رسولیان بروجنی برای حفظ و حراست از افسانه ها و لالایی ها و انتشار جدید آن ها وارد میدان شده اند.
زمانی پور تاکید کرد: همایون کاظمی دهکردی نیز در جمع آوری آثار و ادبیات ادبیات کودک و نوجوان چهارمحال و بختیاری با عنوان 'افسانه های محلی ما' تلاش کرده است.
یکی از نویسندگان چهارمحال و بختیاری در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیز گفت: متاسفانه اکنون در بازار کتاب ادبیات کودک و نوجوان، کتاب های زرد بیشتر از کتاب های آموزنده یافت می شود.
بنفشه رسولیان بروجنی تصریح کرد: این کتاب های از سوی افرادی که ذوق کمی نسبت به ادبیات کودک و نوجوان دارند تهیه و به وسلیه برخی ناشران با انگیزه مالی چاپ و توزیع می شود.
رسولیان بروجنی اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید به این نوع از تولیدات مجوز بدهد و به تخصصی شدن محتوای ادبیات کودک توجه داشته باشند.
وی افزود: در حوزه تولیدات ادبیات کودک و نوجوان افراد مدعی فراوان است اما متخصصان انگشت شمارند.
این نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان اظهار کرد: هم اینک برخی از برخی از افراد سودجو، تولیدات را دوباره نویسی و بازنویسی می کنند که البته این افراد نویسنده نیستند.
وی گفت:باید انجمن نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در چهارمحال و بختیاری با حضور متخصصان این حوزه تشکیل و فعال شود.
رسولیان بروجنی تاکید کرد:تعدادی از جوانان در چهارمحال و بختیاری تخصص و توانمندی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان را دارند اما نیازمند راهنمایی هستند.
مدیر مسئول انتشارت صدای پای آب چهارمحال و بختیاری نیز گفت: بی شک کودکان و نوجوانان آینده سازان کشورند و تلاش همگان برای ارتقای فرهنگ و دانش آنان ضروری است.
سید مرتضی فیاضی بروجنی تصریح کرد: ایجاد رویکردهای جذاب از دریچه نگاه به باورهای آینده می تواند در کشف پتانسیل های کودکان و نوجوانان و فرهنگسازی در این حوزه تاثیرگذار باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: میزبانی در جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی از مهمترین اقدامات استان در راستای تقویت این حوزه است.
جواد کارگران دهکردی اظهار کرد: امسال جشنواره کتابخوانی رضوی برای چهارمین سال به میزبانی چهارمحال و بختیاری برگزار می شود.
وی یادآور شد: جشنواره کتابخوانی رضوی علاقمندان بسیاری را به خود جذب و در افزایش سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ رضوی نقش مستقیم ایفا کرده است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: اکنون 24 مرکز، دو واحد و یک پایگاه شامل 21 مرکز ثابت و سه مرکز سیار، یک واحد پستی، یک واحد مکاتبه ای و یک پایگاه روستایی در استان فعالیت دارد.
فرزاد رحیمی به خدمات رسانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری در 120 روستا اشاره و تاکید کرد: مراکز سیار این کانون 74 روستا است و واحدهای مکاتبه ای و پستی 46 روستای استان را پوشش می دهد.
وی افزود: در چهارمحال و بختیاری 35 هزار دانش آموز عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند.
رحیمی تصریح کرد: آموزش دانش آموزان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری را 100 مربی با تجربه، متخصص و کارآزموده بر عهده دارند.
اکنون بخشی از آموزش کودکان و نوجوان در کشور از طریق کتاب های کودکان و نوجوانان انجام می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار