سرپرست گروه پیشگیری وزارت بهداشت خبر داد:
تابناک چهارمحال وبختیاری- سرپرست گروه پیشگیری و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اکنون در کشور ابتلا به HIV از 60 تا 70 درصد نزدیک به 40 درصد کاهش یافته و تعداد مبتلایان با اعتیاد نیز مطابق آمار رسمی مبارزه با مواد مخدر در کشور دو میلیون و 808 هزار نفر برآورد شده است.
کد خبر: ۶۳۰۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰ 15 July 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- ابراهیم قدوسی 26 تیرماه در کارگاه کشوری مکان‌یابی جمعیت‌های پر خطر در شهرکرد، اظهار کرد: امسال یکی از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت بهداشت برنامه کاهش آسیب ناشی از اعتیاد است که در معاونت بهداشتی وزارتخانه به تصویب رسیده تا از خدمات مراکز ثابت در کشور استفاده کنیم.
وی افزود: در حال حاضر 11 مرکز ثابت به عنوان مرکزگذری و حدود 170 تیم سیار امداد رسان در کشور در حوزه دانشگاه علوم پزشکی در حال ارائه خدمات کاهش آسیب هستند.
قدوسی تصریح کرد: برای پاتوق‌‎هایی که ممکن است با سیستم پیاده دسترسی پیدا نکنیم با استفاده از اتومبیل سیار به مراکز پرخطر، مراجعه صورت می‌گیرد.
سرپرست گروه پیشگیری و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: لوازم بهداشتی استریل در اختیار گروه‌های پرخطر قشر معتاد قرار داده خواهد شد و این افراد تشویق می‌شوند تا در برنامه جامع‌تری که شامل درمان نگهدارنده با داروهای همانند متادون در مراکز ثابت است، ارجاع داده شوند.
وی ادامه داد: این برنامه حدود 60 تا 70 درصد ماندگاری در درمان با دارو دارد و با اطمینان بیشتری خطرات ناشی از رفتارهای پر خطر را به نحو موثر، کنترل می‌کند.
قدوسی تاکید کرد: یکی از روش‌هایی که ممکن است افراد به HIV مبتلا شوند رفتارهای پرخطر ناشی از تزریق مشترک است که با توزیع ابزار بهداشتی میان این افراد به عنوان یک تجربه‌ای که در دنیا پاسخ داده و به برنامه کاهش آسیب مشهور است، انجام می‌شود.
وی اظهار کرد: این برنامه از سال 82 به صورت پایلوت و از سال 86 در تمام کشور اجرا شده است و با آن بروز HIV از راه اعتیاد تزریقی در کشور به درستی کنترل شده و ایران در منطقه الگو است و کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه از ایران الگو می‌گیرند.
قدوسی بیان کرد: اکنون در کشور ابتلا به HIV از 60 تا 70 درصد نزدیک به 40 درصد کاهش یافته و تعداد مبتلایان با اعتیاد نیز مطابق آمار رسمی مبارزه با مواد مخدر در کشور دو میلیون و 808 هزار نفر برآورد شده است.
وی گفت: برای پیشگیری از اعتیاد طبق طرح تحول نظام سلامت استفاده از توان شبکه بهداشت درمان کشور در برنامه قرار دارد که وزرات بهداشت نیز از منابع اختصاص یافته در طرح تحول نظام سلامت موفق شد این برنامه را در کشور اجرا کند و 1505 روانشناس بالینی در کشور بکارگیری شد و توسط مراقبان بهداشت در کشور غربالگری اولیه رفتارهای پرخطر و اعتیاد صورت می‌گیرد.
سرپرست گروه پیشگیری و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: برای دسترسی به افرادی که تست غربالگری آن‌ها مثبت اعلام می‌شوند تیم تخصصی روانشناس ارشد بالینی، مداخلات تکمیلی را برای آنان انجام می‌‎دهند.
قدوسی خاطرنشان کرد: هدف این است تا در نقاط پرخطر که ممکن است سیستم بهداشتی وجود نداشته باشد محل استقرار مراکز ثابت و سیار به نحو بهتری جانمایی شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار