تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: ظرفیت تولید معادن شهرستان فارسان اکنون افزون بر یک میلیون تن در سال است که یک مزیت برای این شهرستان است.
کد خبر: ۶۳۹۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲ 05 August 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- سید نعیم امامی در شورای معادن چهارمحال و بختیاری با رویکرد بررسی وضعیت معادن شهرستان فارسان تاکید کرد: شهرستان فارسان 34 معدن دارد که از این تعداد 16 معدن فعال، 15 معدن غیرفعال و سه معدن در حال تجهیز است.
وی افزود: سرمایه گذاری واقعی معادن شهرستان فارسان 250 میلیارد ریال با اشتغالزایی 262 نفر است و سال گذشته از معادن این شهرستان 443 هزار تن انواع مواد معدنی استخراج شد.
امامی با اشاره به فعالیت سه مجتمع معدنی در شهرستان فارسان یادآور شد: این مجتمع ها شامل مجتمع معادن مرمریت باباحیدر با 17 معدن، مجتمع معادن مرمریت جونقان با دو معدن و مجتمع فرآوری شن و ماسه تنگ پردنجان با پنج معدن است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: سال گذشته دو معدن سنگ تزئینی و نما با یک میلیون و 123 هزار تن ذخیره در شهرستان فارسان کشف و شناسایی شد و شناسایی و کشف این معادن یک میلیارد و 117 میلیون ریال هزینه در بر داشته است.
امامی تاکید کرد: صدور پروانه بهره برداری دو معدن با 25 میلیارد ریال سرمایه گذاری جدید و اشتغالزایی 30 نفر جزو برنامه های امسال سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری است.
وی افزود: صدور گواهینامه کشف دو معدن جدید با یک میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه و همچنین صدور دو فقره پروانه اکتشاف در این خصوص از دیگر برنامه های سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در سال جاری است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: وجود محل دفن زباله های روستاهای پردنجان، چلیچه و راستاب در داخل مجتمع فرآوری شن و ماسه تنگ پردنجان، وجود محل دفن زباله های روستاهای حومه مجتمع معادن باباحیدر در مجتمع معدنی و ممانعت اهالی منطقه از فعالیت مکتشفین معادن که از سال 95 باعث توقف روند سرمایه گذاری در بخش معدن شهرستان گردیده جزو مهمترین مشکلات بخش معادن استان محسوب می شود.
وی یادآور شد: کمبود زیرساخت ها در مناطق معدنی و وجود زمستان های طولانی دو عامل اصلی کند شدن و کاهش رغبت سرمایه گذاران به ویژه در مجتمع معدنی باباحیدر است.
امامی اظهار کرد: ضعف همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط در شهرستان فارسان و طولانی شدن روند صدور پروانه فعالیت معادن باعث کند شدن روند جذب سرمایه گذاران شده است.
وی گفت: جابجایی کانون دفن زباله روستاهای پردنجان، چلیجه و راستاب، جابجایی کانون دفن زباله روستاهای حومه مجتمع معدنی باباحیدر، همراهی و همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط شهرستانی و ترویج فرهنگ حمایت از سرمایه گذاری جزو پیشنهادات و راهکارهای اجرایی رفع مشکلات این بخش است.
فرماندار شهرستان فارسان نیز گفت: در این شهرستان مکان مناسبی برای دفن زباله وجود ندارد.
مرداس طاهری تاکید کرد: احداث سریع تر کارخانه بازیافت زباله ویژه شهرستان های فارسان، اردل و کیار ضرورت دارد.
وی افزود: احداث جاده اختصاصی، حمایت از سرمایه گذاران، راه اندازی کارخانه های فرآوری محصولات معدنی و تقویت زیرساخت های جزو اولویت های اصلی ادامه فعالیت مجتمع های معدنی شهرستان فارسان است.
استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: احیای معادن استان، بازپس گیری زمین های مربوط به معادن غیرفعال، استفاده از نیروی کار بومی و مشخص شدن چگونگی استفاده از محصولات معدنی مورد توجه مسئولان مرتبط باشد.
اقبال عباسی تصریح کرد: تامین جاده، آب و برق به عنوان زیرساخت های اصلی فعالیت معادن مورد توجه قرار گیرد.
وی یادآور شد: فرمانداران چهارمحال و بختیاری در شورای برنامه ریزی شهرستان های 9 گانه استان نسبت به اختصاص اعتبار مربوط برای تامین زیرساخت های مجتمع های معدنی اقدام کنند.
 شهرستان فارسان با وسعت 558 کیلومترمربع در بخش مرکزی چهارمحال و بختیاری و در 35 کیلومتری شهرکرد قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار