تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از طراحی و ساخت نخستین گلخانه صیفی و تولید گل رُز با همکاری شرکت های دانش بنیان در این استان خبر داد.
کد خبر: ۶۴۳۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳ 15 August 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- ابراهیم شیرانی اظهار داشت: این گلخانه مجهز به نرم افزار با داشتن سنسور کنترل کیفیت هوا، توانایی سنجش دما و رطوبت و قابلیت انتقال اطلاعات بصورت آنلاین به سرور مرکزی را داراست.
وی آگاه سازی بهره بردار از تغییرات سریع آب و هوا در طول شبانه روز و جلوگیری از خسارات به محصولات گلخانه ای در کمترین زمان ممکن را از دیگر مزایای گلخانه هوشمند دانست.
مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: چندین شرکت فعال دانش بنیان در راستای عملیات طراحی، ساخت و تجهیز سیستم گلخانه هوشمند خاص کشت صیفی و گلِ رُز این استان با بهره برداران متقاضی موفق به عقد قرارداد شدند.
وی تاکید کرد: هزینه تجهیز هر واحد گلخانه ها به این سیستم 280 میلیون ریال است که در صورت تقاضا از سوی بهره بردار تسهیلات بانکی نیز اعطا خواهد شد.
شیرانی، وسعت گلخانه های تزئینی استان را 22 هکتار برآورد و اظهار داشت: به طور میانگین در هر مترمربع 110 شاخه گل رُز تولید می شود.
وی گفت: گل رُز تولیدی چهارمحال و بختیاری در 10 رقم از نظر تنوع رنگ، به دلیل ارتفاع بالا از سطح دریا و شرایط آب و هوایی مناسب تولید می شود.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال وبختیاری افزود: هم اینک 43 واحد گلخانه کشت سبزی و صیفی کاری در این استان فعال است که سالانه افزون بر 2 هزار و 500 تن صیفی جات تولید می کنند.
شیرانی تاکید کرد: با توجه به تشدید پدیده خشکسالی و کاهش منابع آبی استان طی چند سال گذشته، بهره برداران بخش کشاورزی با تغییر الگوی کشت و راه اندازی گلخانه ها به سمت توسعه گل شاخه بریده و تولید سبزی و صیفی سوق داده شده اند.
سالانه در چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون و 500 هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلاتی تولید می شود، سطح زیرکشت این استان 270 هزار هکتار با 60 هزار بهره بردار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار