رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال وبختیاری:
تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از تشکیل کارگروه مبارزه با احتکار و اختفا کالا برای مقابله با این تخلف و همچنین کارگروه تحریم جهت مقابله با مشکلاتی که در آینده و در زمان تحریم‌ها قرار است برای واحدهای تولیدی ایجاد شود خبر داد.
کد خبر: ۶۴۴۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ 18 August 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- سید نعیم امامی در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات چهارمحال و بختیاری، گفت: بنا به دلایلی به‌ویژه در سیاست خارجی از ابتدای سال 97 شاهد برخی آشفتگی‌ها در حوزه تجارت کشور هستیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این آشفتگی‌های اقتصادی همیشه در تاریخ این کشور وجود داشته برای نمونه می‌توان اتفاقات رخ داده در سال‌های 91 و 92 را نام برد که به دلیل تحریم‌های گسترده‌ای بود که علیه ایران وضع شد، افزود: نتایج برجام داشت نمایان می‌شد که با روی کار آمدن یک کاسب در آمریکا و نقض پیمان بین‌المللی برجام همه‌چیز تغییر کرد.
وی با بیان اینکه سیاست کشور در شرایط کنونی نه جنگ و نه مقابله بلکه مقاومت با تدبیر است، ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری مشکلات زیرساختی، کمبود فرصت‌های شغلی، تعداد زیاد جوانان جویای کار و... وجود دارد و توجه به بازار و تجارت نباید اذهان را از این مشکلات استان دور کند.
امامی با تأکید بر اینکه سال 97 شاهد استقبال زیادی از سوی سرمایه‌گذاران برای حضور در چهارمحال و بختیاری بودیم، عنوان کرد: امسال 139 مورد جواز تأسیس طرح توسعه در استان صادر شده است که در مدت مشابه سال گذشته این تعداد تنها 46 مورد بود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری به یک هزار و 600 میلیارد تومان ارزش درخواست‌های سرمایه‌گذاری در چهار ماهه ابتدای سال 97 در استان اشاره و بیان کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها باعث اشتغال 3 هزار و 220 نفر در این استان می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در چهار ماه ابتدای سال 97 تعداد 26 واحد تولیدی به کارخانه‌های چهارمحال و بختیاری اضافه شد، همچنین صدور پروانه‌های بهره‌برداری نیز رشدی معادل 221 درصد داشتند.
امامی تعداد واحدهای صنعتی شناسنامه‌دار در چهارمحال و بختیاری را یک هزار و ۸۶ مورد عنوان و گفت: ارزش این واحدهای صنعتی برابر با ۳ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان است، درواقع ۱.۳ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و ۱.۱ تا ۱.۲ از صنایع کشور در این استان قرار دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با یادآوری اینکه این استان به لحاظ استقرار صنایع هم‌اکنون در رتبه ۲۱ کشور قرار دارد بیان کرد: با بهره‌برداری از چند طرح بزرگ در آینده نزدیک همچون پتروشیمی لردگان این رتبه به زیر بیست برسد.
وی دهه 90 را دهه شکوفایی صنعتی چهارمحال و بختیاری دانست و تأکید کرد: در حال حاضر این استان قطب تولید کودهای شیمیایی است، در تولید اکسید روی و نیترات پتاسیم هیچ رقیبی ندارد، در سه سال گذشته سه واحد تولید آب معدنی جدید در این استان ایجاد شد و...
امامی اضافه کرد: در حال حاضر 971 طرح صنعتی به ارزش 9 هزار و 200 میلیارد تومان در چهارمحال و بختیاری در دست احداث است که 350 مورد از آن‌ها پیشرفت بالای 40 درصد دارند، با تکمیل این طرح‌ها 20 هزار و 800 نفر مشغول به کار می‌شوند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بین 19 تا 20 هزار نفر به‌صورت مستقیم در حوزه صنعت در این استان مشغول به کار هستند، یادآور شد: 182 معدن در استان وجود دارد که 60 درصد این معادن فعال و 40 درصد به دلایلی همچون رکود در صنعت ساختمان، تمام شدن ذخایر آن‌ها و همچنین مشکلات حقوقی تعطیل هستند.
وی با بیان اینکه راه‌اندازی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها از مهم‌ترین اقدامات دولت یازدم و دوازدهم در حمایت از صنعت بود، تصریح کرد: از اردیبهشت سال 94 تاکنون 261 جلسه ستاد تسهیل در چهارمحال و بختیاری تشکیل شده است که بیش از 350 پرونده از واحدهای تولیدی در این کارگروه بررسی شدند، عمده مشکلات این واحدها تولیدی درزمینهٔ مشکلات زیرساختی، ارزش‌افزوده، تأمین اجتماعی و... بودند.
امامی با تأکید بر اینکه کمترین میزان تعطیلی واحدهای تولیدی در چهارمحال بختیاری رخ داده است، عنوان کرد: مهم‌ترین واحدی که در سال‌های گذشته در این استان تعطیل شد سیرنگ کوهرنگ یا همان اشی‌مشی بود؛ مشکلات این واحد تولیدی از سال 94 آغاز شد و ادامه پیدا کرد تا جایی که بدهی‌های این کارخانه به حدی زیاد شد که بانک دیگر قادر به همکاری با آن نبود؛ در حال حاضر این شرکت تعطیل شده و 180 کارگر آن بیکار شدند که تعدادی جذب واحدهای دیگر شدند و تعدادی هم بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.
 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کمیته‌های دیگری همچون کارگروه رونق، کمیته تخصصی صنعت، معدن و تجارت و... نیز تشکیل شد.
وی به پرداخت 200 میلیارد تومان تسهیلات در بخش صنعت از سوی کمیته رونق اشاره و گفت: همچنین در کارگروه اقتصاد مقاومتی نیز موضوعات مختلفی مثل آب واحدهای صنعتی مورد بررسی قرار گرفت.
امامی مجموع ذخایر شناخته شده معدنی در چهارمحال و بختیاری را 980 میلیون تن دانست و افزود: در حوزه معدن تولید و اشتغال افزایش پیدا کرد و تعداد معادن فعال این استان از 177 به 182 معدن رسید، در حال حاضر اشتغال اسمی در معادن استان یک هزار و 511 نفر و اشتغال واقعی یک هزار و 850 نفر است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری یادآور شد: سرمایه‌گذاری در حوزه معادن استان 200 میلیارد تومان است؛ معادن این استان عمدتاً سنگ ساختمانی یا رسوبی هستند؛ تاکنون هیچ معدن فلزی در این استان فعال نبود اما با اکتشافاتی که در شمال استان صورت گرفت امید است به‌زودی این معادن نیز فعال شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به هفته دولت اشاره و عنوان کرد: در هفته دولت امسال 15 طرح صنعتی و 10 طرح صنفی افتتاح می‎شود، این طرح‌های صنفی عمدتاً با تسهیلات اشتغال روستایی است که همگی در شهرستان کوهرنگ واقع شده‌اند؛ ارزش این واحدهای صنفی و صنعتی 48.4 میلیارد تومان است که 234 اشتغال جدید ایجاد می‌کند.
امامی با بیان اینکه وضعیت بازار در کشور خوب نیست و دلیل آن هم نوسانات قیمت ارز است، ادامه داد: یکی از مشکلات بازار قیمت‌های سرسام‌آور میوه است، وقتی نرخ ارز چند برابر می‌شود کشاورزان و به‌ویژه دلالان ترجیح می‌دهند میوه خود را خارج از کشور به فروش برسانند، هیچ قانونی هم وجود ندارد که آن‌ها مجبور کند ابتدا بازار داخل را تأمین کنند بعد به فکر صادرات باشند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: در دو مورد ابتدا نیاز داخلی کشور مدنظر قرار گرفت که الآن دچار مشکل شدیم یکی منع صادرات خوراک آبزیان بود که باعث بروز مشکلات عمده‌ای برای تنها واحد تولیدی خوراک آبزیان این استان شد و دیگری صادرات شیر خشک که آن‌هم معضلی سر راه تولیدکنندگان استانی شده است.
وی به تشکیل کارگروه مبارزه با احتکار و اختفا کالا اشاره و تصریح کرد: برخی از کالاها یا انبارهایی که کشف می‌شوند مصداق احتکار نیستند؛ هدف برخورد شدید با احتکار و فسا اقتصادی است اما باید توجه داشته باشیم این اقدام باعث آسیب زدن به آبروی افرادی که به اشتباه مورد اتهام قرار می‌گیرند نشود.
امامی خاطرنشان کرد: کارگروه دیگری که تشکیل شده است کارگروه تحریم است تا مشکلاتی که در آینده و در زمان تحریم‌ها قرار است بر ای واحدهای تولیدی ایجاد شود بررسی شوند؛ در حال حاضر شرایط خوب است اما ممکن در پاییز امسال با مشکلاتی مواجه شویم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: تاکنون 29 هزار بازرسی از اصناف مختلف استان صورت گرفته و 788 پرونده تخلف در همین راستا تشکیل شد که به شکل معناداری این تخلفات نسبت به سال مدت مشابه سال گذشته رشد داشته؛ ارزش این پرونده‌ها بیش از 480 میلیون تومان است که بی‌سابقه بوده است.
وی بیان کرد: در بازرسی‌های صورت گرفته 876 مورد تخلف کشف شد که بیشتر شامل عدم درج قیمت روی کالا، گران‌فروشی، عدم رعایت موازین بهداشتی، کم‌فروشی و... هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار