تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر آبرسانی به 50 روستا با جمعیت 13 هزار نفر در استان به صورت سیار انجام می‌شود.
کد خبر: ۶۵۹۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲ 25 September 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- سهراب بهرامی اظهار کرد: با بیان اینکه بیشتر این روستاها در شهرستان‌های لردگان و شهرکرد هستند، افزود: این روستاها در شهرستان لردگان در منطقه ساطع و دودراء و سردشت واقع شدند.
بهرامی با اشاره به اینکه بخشی از منطقه سردشت توسط مجتمع آبرسانی دارجونه تامین آب می‌شود، تصریح کرد: پروژه تامین آب منطقه سردشت از طریق چشمه آتشگاه و توسط شرکت آب و فاضلاب شهری استان به میزان انتقال آبی معادل 100 لیتر بر ثانیه در دست اقدام است.
وی تاکید کرد: در منطقه ساطع و دودراء شهرستان لردگان در سنوات گذشته شبکه‌های توزیع و مخازن اجرا شده اما تامین آب باید از طریق پروژه تامین آب منطقه سردشت و توسط شرکت آب و فاضلاب شهری استان انجام شود که اجرای آن پروژه‌ای زمان‌بر بوده و نیازمند تخصیص اعتبارات است و در حال حاضر در مدارس روستاهای منطقه نیز مشکل کمبود آب دارند و بصورت سیار آبرسانی می‌شوند.
بهرامی در خصوص اینکه تا بهر‌ه برداری پروژه تامین آب منطقه سردشت آب مناطق مورد نظر چگونه تامین می‌شود، گفت: هر روز به شکل سیار آبرسانی به این مناطق آنجام می‌شود و با وجود اینکه در شرایط نرمال به ازای هر نفر بایستی 150 لیتر در شبانه‌روز آبرسانی صورت گیرد اما در بحث آبرسانی سیار نمی‌توان این نرم را به مردم این مناطق رساند که محقق شدن این امر با اجرا وتکمیل پروژه ممکن خواهد بود.
وی اظهار کرد: 38 روستا نیز در شهرستان لردگان به خصوص منطقه خانمیرزا داریم که به دلیل افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت خانمیرزا با مشکل تامین آب مواجه هستند و اکنون «پروژه چالگاه» در این شهرستان در حال انجام است تا از رودخانه کره‌بس به میزان120 لیتر بر ثانیه آب آنان تامین شود.
بهرامی بیان کرد: تکمیل پروژه برای تامین آب این 38 روستا نیز نیازمند تامین اعتبار است تا به بهره‌برداری برسد که مطابق برآورد سال گذشته تکمیل این پروژها‌‎ به 38 میلیار تومان اعتبار نیاز داشت اما اکنون با وجود افزایش قیمت‌ها این مبلغ بسیار بالاتر خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در شهرستان شهرکرد نیز در روستاهای مرغملک، آقبلاق، کتک و اوج بعاز بیشترین مشکل در زمینه تامین آب وجود دارد و در صورت ادامه روند خشکسالی در آینده نیز در شهر هارونی و روستاهای اسدآباد، وانان، خوی و پیربلوط، ارجنک، کاکلک، هرچگان مشکل کمبود خواهیم داشت که گزینه تامین آب جهت شهر و روستاها سدبیدکان است که بایستی شرکت آب منطقه‌ای استان در راستای تامین آب آشامیدنی شهر و روستاهای منطقه لاران اقدام به مطالعه کند.
بهرامی اضافه کرد: با افزایش حجم مخزن سد و احداث تصفیه خانه و اجرای خطوط انتقال آب و تاسیسات آبرسانی در صورتیکه روند خشکسالی ادامه یابد و چاه‌های موجود در این مناطق نیز به دلیل افت سطح آبهای زیر زمینی با مشکل مواجه شوند می‌توان روستاها را از تنش و بحران کم آبی نجات داد.
وی اختصاص 15 لیتر بر ثانیه از آب زاینده رود را گزینه اصلی برای تامین آب روستای مرغملک دانست و گفت: این رودخانه 17 کیلومتر با این روستا فاصله دارد و این امر در جلسات مطرح شده و در حال رایزنی جهت تخصیص آب از طریق شرکت آب منطقه‌ای استان است.
معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تاکید کرد: اگر این امر محقق شود نیاز آبی روستاهای منطقه از جمله مرغملک، اوج بغاز و... تامین خواهد شد و نیازی به آبرسانی سیار نخواهیم داشت.
وی خاطرنشان کرد: سایر مناطق شهرستان شهرکرد اعم از روستاهای دستگرد امامزاده و ایرانچه نیازمند تخصیص اعتبار جهت تکمیل پروژه آبرسانی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار