تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: در این استان سه کانون اصلی گرد و غبار فعال است و این سه کانون در بروز پدیده گرد و غبار در استان نقش دارد.
کد خبر: ۶۶۱۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲ 01 October 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- شاهرخ پارسا تاکید کرد: این کانون ها شامل دشت های شهرکرد، بروجن و خانمیرزا لردگان هستند.
وی افزود: خشکسالی های مستمر 11 سال گذشته در چهارمحال و بختیاری باعث کاهش سطح زیرکشت محصولات کشاورزی، افت قابل ملاحظه منابع آب زیرزمینی، تغییر کاربری زمین های کشاورزی و تبدیل برخی تالاب ها و مرغزارهای این استان به کانون های تولید گرد و غبار شده است.
پارسا تصریح کرد: سال زراعی 1397 – 1396 چهارمحال و بختیاری با کاهش 46 درصدی نسبت به بلند مدت و 41 درصدی در مقایسه با سال گذشته به پایان رسید.
وی یادآور شد: براساس پیش بینی های صورت گرفته پاییز امسال بارش های بهنگام و در حد میانگین بلند مدت خواهد داشت.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در پاییز امسال استان با خشکسالی هواشناسی مواجه نیست اما خشکسالی آب شناسی هنوز ادامه دارد.
وی گفت: با توجه به کاهش 46 درصدی بارش های چهارمحال و بختیاری در سال زراعی 1397 – 1396 و ادامه روند خشکسالی آب شناسی شدید در این استان، اتخاذ تمهیدات و تدبیر لازم برای کنترل و مصرف بهینه آب و انرژی ضروری است.
پارسا تاکید کرد: در پاییز امسال میانگین دمای هوای چهارمحال و بختیاری نسبت به بلند مدت نیم تا یک درجه بیشتر نوسان خواهد داشت.
وی افزود: شهرستان های بروجن و کوهرنگ به ترتیب با 55 و 52 درصد کاهش بارش، بیشترین کمبود بارش را در میان شهرستان های 9 کانه چهارمحال و بختیاری به خود اختصاص داده اند.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در سال زراعی 1397 – 1396 مدت زمان پوشش برف شهرستان کوهرنگ با بیش از 5سانتیمتر در حدود 58 روز بود، که نسبت به مدت مشابه در دوره آماری 30 ساله حدود 54 روز کاهش را نشان می دهد.
وی یادآور شد: در 11 سال گذشته کوهرنگ به عنوان دومین شهرستان پربارش کشور دو هزار و 864 میلیمتر کمبود بارش داشته است.
پارسا اظهار داشت: این در حالی است که شهرستان کوهرنگ باید سالانه حداقل یکهزار و 350 میلیمتر بارش داشته باشد.
وی گفت: براساس آمار سازمان هواشناسی،اکنون 22 استان کشور به خشکسالی دچار شده اند، که 7 استان در وضعیت عادی قرار دارد و دو استان دارای بارش بیش از میانگین سالانه هستند.
چهارمحال و بختیاری در خشکسالی های یک دهه اخیر با کمبود یکهزار و 300 میلیمتری بارش ها مواجه شده است که به اندازه بارش 2 سال این استان است.
چهارمحال و بختیاری امسال پس از استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر به عنوان هفتمین استان خشک کشور شناخته و اعلام شد.
پیش از وقوع خشکسالی ها 65 درصد بارش های چهارمحال و بختیاری به صورت برف بود و این در حالی است که سال زراعی جاری میزان بارش برف استان به کمتر از 20 درصد رسید.
هم اینک سه درصد چهارمحال و بختیاری به خشکسالی شدید، 93درصد خشکسالی متوسط و چهار درصد خشکسالی خفیف دچار شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار