تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اختصاص 175 میلیارد ریال به منظور اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان، گفت: این اعتبار در 30 حوزه آبخیز در مساحت 230 هزار هکتار هزینه می‌شود در حالی‌که در استان 1400 هزار هکتار عرصه ملی داریم و این اعتبارات برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری کافی نبوده و نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم.
کد خبر: ۶۶۴۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸ 06 October 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- علی محمدی‌مقدم اظهار کرد: امسال برای نخستین بار با دستور مقام معظم رهبری اعتباراتی به منظور اجرای طرح‌‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در سطح کشور اختصاص داده شد که این امر نشان از وجود حساسیت و بحران آب‌ در کشور است و می‌طلبد مسئولان استان نیز در توزیع اعتبارات به ویژه از محل اعتبارات بحران ماده 10 و 12 استان در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری اهتمام بیشتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال جاری 200 میلیون دلار معادل هفت هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اختصاص دادند، افزود: از این میزان 175 میلیارد ریال به چهارمحال و بختیاری تخصیص داده شد.
محمدی‌مقدم تصریح کرد: این اعتبار در استان برای 120 پروژه در 30 حوزه آبخیز در شهرستان‌های 9 گانه چهارمحال و بختیاری در مساحت 230 هزار هکتار در بخش‌های مختلف جنگل، مرتع، حفاظت و امور اراضی، آبخیزداری و آموزش جوامع محلی هزینه می‌شود در حالی‌که در استان 1400 هزار هکتار عرصه ملی داریم و این اعتبارات برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری کافی نبوده و نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تاکید کرد: از اعتبار اختصاص داده شده به استان 14 میلیارد ریال در بخش جنگل، 24 میلیارد ریال در مرتع، 21 میلیارد ریال در بخش حفاظت و امور اراضی، 104 میلیارد ریال در آبخیزداری، پنج میلیارد ریال در بخش آموزش جوامع محلی و 7 میلیارد ریال در بخش نظارت بر پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری هزینه می‌شود.
وی پخش سیلاب، احداث بندهای خاکی و سنگی ملاتی، اجرای عملیات بیولوژیکی (کشت گونه‌های گیاهی جنگلی و مرتعی)، کاداستر اراضی جنگلی، کاهش عوامل تخریب، مقابله با خشکیدگی و آفات امراض گونه‌های جنگلی و آموزش جوامع محلی را از جمله پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری برشمرد که در حال حاضر در تمام شهرستان‌های استان در حال انجام است و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند.
محمدی‌مقدم ایجاد پوشش گیاهی، کنترل و جلوگیری از فرسایش خاک، ذخیره نزولات آسمانی و تولید آب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی دشت‌های کشاورزی و آبخوان‌ها و کنترل سیلاب و کاهش خسارت‌های سیلابی را به ترتیب از جمله اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان عنوان کرد.
وی گفت: امسال برای نخستین بار اجرای این پروژه‌ها با مشارکت مردم صورت گرفته تا آنان تاثیر اجرای این پروژه‌ها را در معیشت، تولید و اشتغال و کاهش آلودگی زیست محیطی همانند کنترل کانون‌های داخلی تولید گرد و غبار، مشاهده کنند.
محمدی‌مقدم خاطرنشان کرد: خوشبختانه در شهرستان‌های 9 گانه استان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی از طریق فرمانداران و بکارگیری تسهیلگران محلی توسط اداره‎‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری، مشارکت مردم در اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری شکل گرفته است که گام موثری در حفظ منابع طبیعی استان خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار