تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی ایران گفت:اقدامات لازم برای ثبت جهانی 4 نژاد اسب ایرانی از سوی این فدراسیون اجرایی شده است.
کد خبر: ۶۶۷۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹ 14 October 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- مسعود خلیلی افزود: کتاب تبارنامه نژاد اسب های ترکمن، عرب، دره شوی و کاسپین (اسبچه خزر) از سوی فدراسیون تدوین و نمونه برداری از این نژادها انجام شده است.
به گفته وی، میکروچیپ های نمونه برداری شده از نژاد اسب های ایرانی برای ثبت به آزمایشگاه مراجع در خارج از کشور ارسال شده است و اکنون دو کتاب تبارنامه اسب ایرانی نیز آماده انتشار است.
رئیس فدراسیون سوارکاری گفت: برای ثبت نژاد اسبهای ایرانی در جهان ، راهی به غیر از این وجود ندارد و این ثبت به اسب های ایرانی ارزش جهانی می بخشد و آنها را به جهانیان معرفی می کند.
وی، در خصوص علت دیرکرد جواب میکروچیب های ارسالی از استانها به فدراسیون نیز گفت: میکروچیب های استانها به دانشگاه کنتاکی آمریکا ارسال و هزینه آن نیز به این دانشگاه پرداخت شده است و این دانشگاه منتظر رفع موانع برای ارسال جوابیه میکروچیب هاست.
خلیلی اظهار داشت:حضور ایران در مجمع جهانی فدراسیون سوارکاری باعث می شود اسب های ایرانی در جهان بیشتر معرفی شود.
وی در افزایش میزان هزینه جفت گیری(کشش) اسب ها در کشور نیز که گفته می شود تا 500میلیون ریال افزایش یافته است ،نیز گفت: این مساله وجود ندارد، اما اگر این قیمت ها نیز واقعی باشد، فدراسیون سوارکاری خیلی بخیل این قیمت ها نیست چرا که این مساله باعث می شود، قیمت یک کره اسب به 3میلیارد ریال برسد و صاحبان اسب فروش بیشتری داشته باشند.
خلیلی در خصوص وجود شایعه مبنی بر ممانعت انگلیس از ورود اسب های تروبرد از خاورمیانه نیز گفت: این مساله یک شایعه است چرا که سازمان دامپزشکی کشور در ماه می 2017توافقنامه با اتحادیه اروپا امضا کرد و مساله قرنطینه برای اسب های ایران رفع شده است و ایران به راحتی می تواند اسبهای خود را برای مسابقات به هر کشوری ببرد.
هم اکنون برخی نژادهای اسب ایرانی در سایر کشورها به اسم نژاد اسب آن کشور خرید و فروش می شود که با ثبت جهانی نژادها این 4 نژاد برای همیشه به اسم ایران رقم خواهد خورد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار