مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری:
تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: برنامه حفاظت از خرس قهوه‌ای به دلیل کاهش جمعیت این گونه جانوری در استان کلید خورد.
کد خبر: ۶۷۹۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸ 13 November 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست‌ چهارمحال و بختیاری؛ شهرام احمدی از تدوین برنامه حفاظت از خرس قهوه‌ای در چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: در سال‌های اخیر، به علت کاهش محدوده زیستگاهی، پراکنش خرس قهوه‌ای در زاگرس با کاهش چشم‌گیری روبه‌رو شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه وجود تصویر جامع از تنوع ژنتیکی و ساختار جغرافیایی جمعیت‌ها و گونه‌های مختلف در راستای توسعه راهکارهای حفاظتی مؤثر، ضروری است، افزود: جمعیت خرس‌های قهوه‌ای در اغلب نواحی، عمدتاً به علت فرآیند تجزیه زیستگاه‌ها ناشی از فعالیت‌های انسانی، به جمعیت‌های کوچک محدود شده است.
وی اضافه کرد: افزایش سطح دانش در خصوص جنبه‌های مختلف زیستی این گونه، حفظ جمعیت‌های کنونی و زیستگاه‌های طبیعی خرس قهوه‌ای، جلوگیری، واکنش و ارائه راه‌حل‌هایی برای حل انواع تعارضات بین انسان و خرس جهت کاهش خسارت به منابع انسانی و افزایش سطح آگاهی‌های عموم مردم نسبت به این گونه جانوری از جمله اهداف برنامه حفاظت از خرس قهوه‌ای است.
احمدی با بیان اهمیت حفظ زیستگاه این گونه، ادامه داد: ساخت راه‌های دسترسی متعدد برای عبور و مرور عشایر، انبوه زباله‌های باقیمانده از حضور گردشگران و کوهنوردان و وجود برخی جاده‌ها در نقاط حساس زیستگاهی از جمله عوامل تهدید حیات خرس قهوه‌ای است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: خرس قهوه‌ای به عنوان یکی از بزرگترین پستانداران کشور شناخته شده، در رأس هرم غذایی قرار گرفته و وجود آن نشان دهنده کامل بودن یک اکوسیستم است.
احمدی افزود: در ایران دو نوع خرس قهوه‌ای و سیاه شناسایی شده است که خرس قهوه‌ای در محدوده زاگرس زیست می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار