با وجودی که عده ای مدام اینترنت و شبکه های اجتماعی را به رخ کتاب می کشند، اما کتاب همچنان جای خود را در سبد خانوارها حفظ کرده است.
کد خبر: ۶۸۱۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵ 18 November 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- از دهه 70 که دسترسی به شبکه اینترنت از سطح دانشگاه ها به فضای عمومی در ایران رسید است، عده ای از کارشناسان عقیده داشتند که اینترنت جای کتاب و نشریات را خواهد گرفت.
اگرچه 2 دهه بعد فضای مجازی مجالی برای توسعه اطلاع رسانی شد و کم کم به جای برخی از نشریات را هم تا حدودی گرفت اما کتاب تاکنون در حد و اندازه خود در بازار نشر فعال است.
کتاب های الکترونیکی یا' eBook ' نیز توانست بخشی از نیازها محققان و پژوهشگران به حوزه کتاب را مرتفع کند، اما همچنان کتاب کاغذی در جایگاه سبد خانوارها جا خوش کرده است.
از منظر برخی از علاقه مندان به کتاب، صدای ورق زدن کتاب های کاغذی و حتی نگاه به خطوط کتاب برای آنان آرام بخش است و آنان نمی توانند به صورت دائم به کتاب های الکترونیکی رجوع کنند.
از سوی دیگر برخی از کارشناسان عقیده دارند کتاب های الکترونیک در آینده با تحول دنیای دیجیتال ممکن است جادوی کنونی خود را از دست بدهند و نتواند در حد و اندازه شرایط کنونی در بین مخاطبان طرفدار داشته باشند.
در خصوص آینده کتاب محقق و پژوهشگر بین المللی 'ست گادین' نیز در یک مقاله انگلیسی در کتابی با همین عنوان که در سال 2012منتشر کرد، نوشته است ' از سال 2006 تا سال 2012 برخی متصور شدند که آینده کتاب به وجود جهان دیجیتال به مخاطره می افتد، اما کتاب همچنان در بین مردم جایگاه خود را حفظ کرده است'.
راز ماندگاری کتاب را باید در کتاب کودکان جست و جو کرد چرا که روانشناسان با بهره گیری از رنگ ها و هارمونی آنها ، کتاب های کودکان را طراحی می کنند.
با این اوصاف در چهارمحال و بختیاری هنوز رکورد خرید کتاب کاغذی از نمایشگاه کتاب از خرید نرم افزارهای دیجیتالی بالاتر است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: برای دومین سال پیاپی در نمایشگاه ناشران ایران در شهرکرد، رکورد میزان فروش کتاب استان شکسته شد.
جواد کارگران دهکردی در گفت و گو با ایرنا افزود: میزان فروش کتاب در سیزدهمین نمایشگاه ناشران ایران در چهارمحال و بختیاری در آبانماه امسال به 17 میلیارد و 100 میلیون ریال رسید.
بگفته وی، سال گذشته میزان فروش کتاب در نمایشگاه چهارمحال و بختیاری 14میلیارد ریال بود که یک رکورد شکنی محسوب شد و امسال نیز این رکورد شکنی تکرار شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در زمان برپایی نمایشگاه سیزدهم ناشران کتاب در شهرکرد 192هزار نفر از نمایشگاه دیدن کردند، افزود: سال گذشته نیز 180 هزار نفر از این نمایشگاه دیدن کردند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری نیز می گوید: استقبال از کتابخانه های این استان بالاتر و هنوز کتابخانه های عمومی با استقبال مخاطبان همراه است.
فرهاد خلیل مقدم روز یکشنبه به مناسبت هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران افزود: هم اینک 39 هزار و 600 نفر در استان عضو کتابخانه ها هستند که از این تعداد 15 هزار و 600 نفر را کودکان تشکیل می دهند.
وی ، با اشاره به فعالیت 52 کتابخانه نهادی در استان، تصریح کرد: از این تعداد 9 کتابخانه در روستاها و 43 کتابخانه در شهرها فعال است.
وی، منابع موجود در کتابخانه های استان را 850 هزار نسخه کتاب اعلام کرد و افزود: از مهرماه سال گذشته 35 هزار نسخه کتاب به منابع کتابخانه های استان اضافه شده است.
بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حالِ خوشِ خواندن» از تاریخ 24 آبان تا یکم آذرماه با مشارکت بیش از 60 نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار