تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مبتلایان به بیماری دیابت در استان 17 هزار و 986 نفر هستند، گفت: افرادی نیز در معرض خطر این بیماری قرار دارند که چاقی، کم‌تحرکی و از همه مهم‌تر نداشتن تغذیه مناسب از عوامل خطری هستند که در اثر بی‌توجهی این بیماری را ایجاد می‌کنند.
کد خبر: ۶۸۱۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰ 18 November 2018
به گزارش تابناک شهرکرد– سیدراشد جزایری در همایش دیابت، اظهار کرد: به مناسبت روز جهانی دیابت و گرامیداشت هفته دیابت در ایران این همایش به همت تعدادی از دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم نهاد با مشارکت مرکز بهداشت و حمایت دانشگاه علوم پزشکی برگزار شده است.
وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش در مرحله نخست اطلاع‌رسانی و حساس کردن جامعه به این بیماری است، افزود: چهار بیماری مهم شامل بیماری‌های تنفسی، سرطان و بیماری قلبی و عروقی و به ویژه دیابت بیشترین آمار مرگ و میر و ناتوانی‌ها  را به خود اختصاص داده است.
جزایری تصریح کرد: مرحله بعدی مراقبت از بیماری دیابت است که در طرح تحول نظام سلامت نسبت به شناسایی بیماران دیابتی در گروه سنی بالای 25 سال در استان اقدام شد.
وی خاطرنشان کرد: اکنون میانگین کشوری ابتلا به بیماری دیابت 11 درصد و در استان 8.5 درصد است که تقریبا 2.5درصد نسبت به نرم کشوری عقب هستیم و در تلاش هستیم تا به نحو مطلوب شناسایی و مراقبت‌های لازم را برای این بیماری انجام دهیم.
جزایری ادامه داد: سطح ارائه دهنده خدمات شامل بهورزان، مراقبان سلامت و پزشکان عموم و متخصصان را یکی از ارکان اساسی در کنترل و مراقبت از بیماری دیابت دانست و گفت: همکاری دستگاه‌های اجرایی متولی و سازمان‌های مردم نهاد و به ویژه خانواده‌ها نیز موثر است که دو سال متوالی شعار هفته دیابت« دیابت و خانواده» بود.
وی رسانه‌ها را رکن سوم در کنترل و مراقبت از بیماری دیابت دانست که در افزایش سطح سواد مردم نقش ارزنده دارند.
جزایری با اشاره به اینکه مبتلایان به بیماری دیابت در استان 17 هزار و 986 نفر هستند، تصریح کرد: افرادی نیز در معرض خطر این بیماری قرار دارند که چاقی، کم‌تحرکی و از همه مهم‌تر نداشتن تغذیه مناسب از عوامل خطری هستند که در اثر بی‌توجهی این بیماری را ایجاد می‌کنند.
رئیس مرکز بهداشت استان خاطرنشان کرد: به تمام افراد به ویژه افراد بالای 30 سال توصیه می‌شود که به این عوامل توجه بیشتری داشته باشند.
جزایری با بیان اینکه قطعا تعداد افراد مبتلا به دیابت در استان  بیشتر هستند و در تلاش هستیم تا این افراد را شناسایی کنیم، از تمام افراد بالای 30 سال خواست به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کرده و بسته خدمتی اختصاصی را به صورت رایگان دریافت کنند تا عوارض این بیماری کنترل شود.
وی بیان کرد: بیماری دیابت هزینه مستقیم درمانی برای بیمار دارد که اگر به موقع شناسایی و کنترل نشود آسیب‌های بعدی را در بردارد که 20 تا 30 درصد از این آسیب‌ها به ناتوانی تبدیل می‌شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار