«حسین مسرّت» نويسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه يزد در يادداشتي خطاب به مدیر عامل جديد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان يزد ضمن انتقاد از عدم انتشار آثار استاد «مهدی آذر یزدی» از سوي اين مجموعه به ‌رغم استقبال كودكان، پيشنهاد كرد كه يزد با برگزاري جشنواره‌اي سالانه به عنوان پایگاه ادبیّات کودکان ایران معرّفی شود.
کد خبر: ۶۸۱۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸ 19 November 2018

مسرت در اين يادداشت خطاب به «سیدحسین پیغمبری» آورده است؛ «اکنون که یکی از یاران قدیم کانون که سال‌ها با این نهاد فرهنگی ارتباطی تنگاتنگ داشته و خود از هنرمندان به نام یزد است، پای بدین عرصۀ بس مهم و ظریف مدیریّت کانون نهاده است، بایسته دانستم نکاتی را با وی در میان نهم، امید که مقبول افتد؛

1-کانون یکی از نهادهای سازنده فکر، فرهنگ و از پایه‌های اصلی رشد تفکّر و خلاقیّت کودکان و نوجوانان ایران از بدو پیدایش تاکنون بوده است، از این‌ رو اهتمام در این مورد عزمی جدّی می‌طلبد.

2- آثاری که تاکنون از سوی کانون چاپ و پخش‌ شده، گویای وسواس و دقت کارشناسان آن در حوزه‌های گوناگون است، از این ‌رو با توجّه به وجود قلم‌های توانا و چهره‌های مستعد هم در درون کانون یزد و هم بیرون از کانون، بهتر است ترتیبی داده شود تا آثار یزدیان نیز از سوی کانون منتشر شود. تنها در این عمر 50 ساله کانون فقط دو یا سه اثر از آقای شکرانه چاپ ‌شده ست و شوربختانه به رغم استقبال خوب کودکان و نوجوانان از آثار استاد «مهدی آذر یزدی»، هیچ اثری از وی از سوی کانون چاپ‌ نشده است.

3 برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی و داستان‌خوانی گامی مهم در رشد و شکوفایی دو گروه سنی کودکان و نوجوانان دارد که این‌ها در حقیقت آینده‌سازان این کشور هستند.

4- برگزاری مسابقات نقاشی، مجسّمه سازی، تصویرگری کتاب و دیگر هنرهای تجسّمی در کنار کتاب‌خوانی، بخشی دیگر از آماده سازی کودکان را بر عهده دارد.

5- همگامی و همفکری با سازمان آموزش و پرورش استان یزد که مدیر آن پیش از این از مدیران کانون یزد بوده، می‌تواند در جهت فعّال‌سازی کودکان سودمند باشد.

6- هنوز به رغم گذشت 50 سال از فعالیت کانون، بسیاری از مردم با این نهاد و وظایف گوناگون آن آشنا نیستند، ازاین‌رو می‌توان با همکاری انجمن اولیاء و مربیان و نیز با همکاری صدا و سیمای مرکز یزد که خود آقای پیغمبری ارتباط سازمانی با آن دارد، برنامه‌هایی را برای آشنایی خانواده‌ها با این نهاد فراهم شود.

7- خوشبختانه به همّت شهرداری یزد، بنیاد آذر یزدی در حال ثبت و شکل‌گیری است. خوب است با همکاری کانون و شهرداری یزد برنامه‌هایی در جهت معرّفی اهداف کانون که برگرفته از اهداف زنده‌یاد آذر یزدی در پی‌ریزی ادبیّات کودک است، آماده و اجرا شود.

8 – با همّت و پیگیری آقای اسدالله شکرانه یکی از مدیران پیشین کانون یزد، روز 18 تیر به نام روز ادبیّات کودک در تقویم رسمی ایران ثبت‌ شده است. کانون می‌تواند با توجّه به محوریّت آذر یزدی و وجود آرامگاه وی در یزد، این شهر را با عنوان پایگاه ادبیّات کودکان ایران معرّفی کند و هر ساله جشنواره‌ای در این زمینه را در سراسر ایران با مرکزیت یزد برگزار کند.»

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار