تابناک چهارمحال وبختیاری- در کنار رشد قابل‌ توجه قیمت انواع محصولات و خوراکی‌ها، نرخ انواع آجیل و خشکبار روند صعودی به خود گرفته و با توجه به هزینه‌های جاری خانوار می‌توان گفت که از این پس خرید آجیل و خشکبار به راحتی دست‌یافتنی نخواهد بود.
کد خبر: ۶۸۵۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷ 01 December 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- این رشد قابل‌توجه قیمت آجیل در حالی با رشد نرخ دلار همراه شده که حجم تولید آجیل و خشکبار در کشور کاهش یافته و عملا میزان عرضه و تقاضای بازار دستخوش تغییرات بسیاری شده است.
در ماه‌های اخیر، افزایش قیمت آجیل و خشکبار آنچنان چشمگیر بوده که این اقلام به عنوان خوراکی لوکس در سبد خانوار محسوب می‌شوند.
گزارش‌های میدانی از بازار این روزهای آجیل و خشکبار گویای آن است قیمت برخی از اقلام همچون پسته و بادام هندی با وجود کاهش میزان تقاضا همچنان در اوج قرار دارد.
در حال حاضر  نرخ هر کیلوگرم پسته 160 تا 200 هزار تومان، تخمه ژاپنی 30 تا 40 هزار ،بادام عمده هر کیلوگرم  125 هزارتومان عرضه می‌شود.
خدارحم مرادی، رییس اتحادیه آجیل و خشکبار چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر 60 درصد عرضه و تقاضا در بازار آجیل و خشکبار استان کاهش پیدا کرده است.
وی افزایش صادرات، کاهش کشت و نوسانات بازار ارز را علت اصلی بی‌ثباتی بازار آجیل و خشکبار عنوان کرد و گفت: متاسفانه قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است.
مرادی با بیان اینکه به عنوان مثال یک خانواده چهار نفره در سال گذشته 2 میلیون تومان آجیل برای 14 روز نوروز خود خریداری می‌کرده است، تصریح کرد: هزینه همان میزان آجیل برای نوروز 98 حدود شش تا هفت میلیون تومان خواهد بود.
وی با مقایسه میزان فروش آجیل در سال جاری و سال گذشته، گفت: سال گذشته روزانه 100 کیلو پسته در فروشگاهم به فروش می‌رفت اما این میزان در سال جاری روزانه به 2 کیلوگرم رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار