تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری گفت: اگر در دانشگاه‌ها در حوزه کارآفرینی بیشتر تلاش شود و اساتید، فرهنگ کارآفرینی را در آموزش و پرورش نهادینه کنند قطعا خروجی آن‌ها به سمت پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد هدایت و تولید آن‌ها به بازار ختم می‌شود.
کد خبر: ۶۹۲۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹ 18 December 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- اسماعیل پیرعلی در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان اظهار کرد: در حال حاضر در بحث پژوهشی رتبه‌های علمی خوبی وجود دارد که این امر  به دلیل کمیت و کیفیت مقالات پژوهشی است.
پیرعلی گفت: این بحث وجود دارد که پژوهش‌های ما چه موقع می‌خواهند کاربردی شوند؟ منفعت آن کجا به جامعه می‌رسد؟ چه موقع باید در جامعه بیاید و تجاری‌سازی شود؟ چه موقع منجر به اشتغال و سرمایه‌گذاری شود تا افراد بتوانند از خدمات استفاده کنند؟ این‌ها سوالاتی است که شاید یک دهه از پژوهشگران پرسیده می‌شود.
وی ادامه داد: لذا این رویکر یک دهه اخیر مخصوصا در دولت تدبیر و امید در حوزه پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، شتابدهی و شرکت‌های دانش بنیان افزایش یافته و این کلید واژه و ادبیات جدیدی است که کمتر از یک دهه وارد گفتمان مسئولان، مردم، فرهنگ‌سازی و مطبوعات شده است.
پیرعلی بیان کرد: دنیا به سمت فناوری و نوآوری پیش می‌رود و در تمام زمینه‌ها ناچار هستیم فرایند خود را به سمت فرایند توسعه و شتاب برسانیم لذا تمام این مقوله‌ها دست به دست یکدیگر داده و فرایند تولید پژوهش به ثروت و فناوری را در جامعه نهادینه کرده است.
وی گفت: در استان سعی شده از ظرفیت خوبی که در حوزه منابع انسانی وجود دارد بحث‌های پژوهشی را به سمت مراکز رشد، پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان هدایت کنیم تا بتوان دستاوردهای فناوری و علمی را در جامعه تزریق کرد.
پیرعلی تاکید کرد: در حال حاضر فروش محصولات دانش بنیان استان مطلوب بوده و تقریبا ۱۳۰ شرکت، هسته فناور و دانش بنیان در استان وجود دارد که ۵۰ درصد آن‌ها دانش بنیان و فناورند به این معنا که محصولات آن‌ها تجاری‌سازی شده و فروش دارند.
وی ادامه داد: طی چهار سال گذشته گردش مالی آن‌ها بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان بوده و این مراکز برای حدود ۷۰۰ نفر اشتغال مستقیم و پاره وقت ایجاد کرده‌اند.
وی اضافه کرد: اگر در دانشگاه‌ها در حوزه کارآفرینی بیشتر تلاش شود و اساتید، فرهنگ کارآفرینی را در آموزش و پرورش نهادینه کنند قطعا خروجی آن‌ها به سمت پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد هدایت و تولید آن‌ها به بازار ختم می‌شود.
رئیس پارک علم و فناوری استان گفت: یک زیست‌بوم کارآفرینی بر مبنای فناوری شکل گرفته که مصوبات و آیین‌نامه‌های اجرایی آن وجود دارد.
وی افزود: فارغ‌التحصیلانی که دراین زمینه مشغول فعالیت هستند نمی‌پذیرند وارد بروکراسی اداری شوند لذا حمایت‌ها در پارک‌های علم و فناوری در خصوص امکانات مالی و غیر مالی انجام می‌شود و خارج از بروکراسی اداری تسهیلات در اختیار افراد قرار می‌گیرد.
پیرعلی گفت: فردی که در ابتدا ایده‌ای دارد و تیمی را تشکیل و محصولی را معرفی می‌کند تا زمانی که محصول تولیدی به بازار برسد حمایت‌ها صورت می‌گیرد، لذا این فرهنگ‌سازی نیاز به حمایت، هدایت و تسهیل‌گری دارد و تنها در قالب پارک‌ها و مراکز رشد نبوده بلکه به دانشگاه‌ها، مسئولان دولتی، مراکز فنی و حرفه‌ای، بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران برمی‌گردد.
وی با اشاره به تشکیل استارتاپ‌ها، تصریح کرد: رویکردها به این سمت پیش رفته که امید است با حمایت رسانه‌ها الگوسازی و فرهنگ‌سازی صورت گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار