تابناک چهارمحال وبختیاری- کارشناسان و محققان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد عنوان کردند بروز خودکشی در چهارمحال و بختیاری کمتر از میانگین کشوری است.
کد خبر: ۶۹۷۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶ 30 December 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- این کارشناسان در کارگاه آموزشی مدیریت انتشار اخبار خودکشی برای اصحاب رسانه عنوان کردند میانگین بروز خودکشی منجر به فوت در کشور هشت در 100 هزار نفر است اما این آمار در چهارمحال و بختیاری 5 در 100 هزار نفر است.
این کارشناسان تاکید کردند؛ گرچه میانگین خودکشی در ایران نسبت به کشورهای غربی پایین تر است اما شیوع آن در سالهای اخیر بیشتر شده که با رعایت موارد متعدد از قبیل انتشار صحیح اخبار مربوط به این حوادث می توان از شیوع آن جلوگیری کرد.
یک روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در همین خصوص اظهار داشت: هرچه میزان انتشار و تبلیغ در مورد خودکشی بیشتر باشد، همبستگی بیشتری بین میزان تبلیغات و بروز خودکشی در دیگران مشاهده می شود از همین رو پخش گزارش در شبکه های متعدد و برنامه های مختلف تلوزیون تاثیر بیشتری در میزان خودکشی خواهد داشت.
حوری وش قادری افزود: پرهیز از انعکاس اخبار خودکشی می تواند در پیشگیری از رفتارهای تقلیدگرایانه خودکشی کمک کننده باشد چراکه انتشار مکرر و مداوم اخبار مرتبط با خودکشی، اشتغال فکری در مورد آن را در بین جوانان و نوجوانان افزایش می دهد.
وی با اشاره به چگونگی گزارش از رویدادهای خودکشی تصریح کرد: در بین آمار خودکشی نباید صرفا به آمار و ارقام اتکا شود، باید از منابع اطلاعاتی معتبر استفاده و از تعمیم موارد معدود در یک منطقه با اعلام عباراتی نظیر «همه گیری خودکشی» پرهیز کرد.
این روانپزشک با تاکید بر پرهیز از هیجانی کردن اخبار مربوط به خودکشی، توصیه کرد: از انتشار عکس افراد و روش اقدام به خودکشی وی خودداری و انتشار این اخبار به اخبار شفاهی کوتاه مدت محدود شود.
قادری خاطرنشان کرد: هنگام انتشار خبر خودکشی به اثرات این حادثه بر خانواده و بازماندگان فرد اقدام کننده، رنج و انگ وارده بر خانواده در اثر انتشار خبر خودکشی توجه شود.
خودکشی عملی عمدی است که باعث مرگ فرد می شود. خودکشی رفتار پیچیده ای است که در بیشتر مواقع حاصل افسردگی شدید و گاهی احساس ترس، ناامیدی، ناتوانی و سردرگمی بوده و از فکر و تمایل به خودکشی آغاز شده و تا اقدام به خودکشی منجر به مرگ ادامه می یابد.
خودکشی نه تنها باعث رنجش و آزردن بازماندگان و اطرافیان فرد قربانی می شود بلکه انسجام جامعه را مختل و سازمان اجتماعی افراد جامعه را نیز تهدید می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار