معاون منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری:
تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تمام اقدامات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در تمام بخش‌ها موجب کاهش فرسایش خاک است، گفت: اقدامات آبخیزداری تا حدود 15 تن در هکتار در سال فرسایش خاک را تقلیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۹۷۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱ 30 December 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- علی‌محمد محمدی اظهار کرد: تلاش شد تا اعتبارات تخصیص داده شده به طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری استان از صندوق توسعه ملی تنوع بخشی شده و به شکل هدفمند هزینه گردد تا مشارکت مردم نیز جلب شود.
وی افزود: این اعتبارات در مناطق بحرانی و اطرف دشت‌های بزرگ استان هزینه شد و تلاش شد تا با استفاده از مصالح موجود با کمترین دست کاری در طبیعت بیشترین بازدهی را داشته باشد که بیش از 50 درصد از اعتبارات آبخیزداری و آبخوان‌داری به شکل تخصصی برای سازه‌های آبخیزداری (مکانیکی) است زیرا اثر بخشی سریعتری دارد.
محمدی خاطرنشان کرد: بخش از اقدامات نیز بیومکانیکی است و نزدیک به 20 نوع پروژه در این زمینه موجود است.
وی تاکید کرد: تلاش شد تا برآیند اقدامات در تمام بخش‌ها اعم از بیومکانیکی، بیولوژیک و مکانیکی، آموزش، توانمندسازی جوامع محلی و مستندسازی کمکی به خشکسالی موجود در استان کند و در همین راستا پروژه‌های بندخاکی، سنگ‌های سنگی ملاتی، سیستم‌های پخش سیلاب و ... با هدف نفوذ آب به زمین و حفظ جنگل‌های بلوط باشد.
محمدی تصریح کرد: تاکنون 50 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط در شهرستان‌های لردگان، کیار و بخشی از کوهرنگ دچار خشکیدگی شدند و علت اصلی این امر خشکسالی سنوات گذشته بوده است.
وی ادامه داد: اقدامات آبخیزداری چند منظوره هستند و ظرفیت (حجم استحصال) سازه‌های احداث شده در استان اعم از بندهای خاکی و توری سنگ و ... نزدیک به 200 میلیون مترمکعب است که موجب تقویت سفره‌های آب تحت اراضی شده و زمان تمرکز سیلاب‌ها را طولانی‌تر می‌کند.
محمدی اظهار کرد: بایستی اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری سنجیده عمل شود که به همین منظور مطالعات تفصیلی انجام و اعتبارات تخصیص داده شده در این زمینه در 30 حوزه آبخیز به مساحت 230 هزار هکتار هزینه می‌شود.
وی در ادامه دو عامل طبیعی و انسانی را موجب فرسایش خاک دانست و تاکید کرد: خاک براثر عوامل طبیعی مانند آب، باد و یخچال‌ها به مرور دچار فرسایش می‌شود و معمولا دو تا سه تن در هکتار است اما رفتار غلط انسان در طبیعت مانند فشار مضاعف به عرصه، شخم در جهت شیب و روش غلط آبیاری موجب تشدید فرسایش خاک بیش از حد مجاز شده است.
محمدی با بیان اینکه تمام اقدامات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در تمام بخش‌ها موجب کاهش فرسایش خاک می‌شود، تصریح کرد: اقدامات آبخیزداری سالانه تا حدود 15 تن در هکتار فرسایش خاک را تقلیل می‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: فرسایش خاک در دنیا سه تا شش تن در هکتار است و در استان نیز حدود 20 تن در هکتار است و در برخی از حوزه‌های همانند حوزه آبخیز شیخ علیخان تا 25 تن در هکتار هم رسیده است.
محمدی‌ گفت: براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت نیرو درآمد حاصل از سه سد اعم از کارون سه و چهار، 960 میلیارد تومان در سال است و خسارت ورود رسوب به مخزن سدها سالانه 64 میلیارد تومان است که اگر با تصویب لایحه‌ای در مجلس پنج درصد از درآمد حاصل از فروش برق و آب سدها به تثبیت حوضه بالادست اختصاص یابد، درآمدی بیش از 45 میلیارد تومان در سال می‌شود که این مبلغ هنگفت می‌تواند کمک بزرگی به تثبیت حوزه بالا دست سدها کند.
وی با بیان اینکه زمین لغزش در چهارمحال و بختیاری بسیار رخ می‌دهد که حدود 300 زمین لغزش شناسنامه‌دار در استان ثبت شده است، اظهار کرد: برای گالی‌های ایجاد شده که کانون تولید رسوب در پشت سازه‌های آبخیزداری است نیز پروژه‌های در دست انجام است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار