سرپرست جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری:
تابناک چهارمحال وبختیاری- سرپرست جهاددانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری گفت: در طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد تسهیل گر، نقش مداخله‌ای و توسعه‌ای در ایجاد، توسعه و پایدارسازی مشاغل خانگی را ایفا می‌کند.
کد خبر: ۶۹۹۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷ 06 January 2019
به گزارش تابناک شهرکرد- سیروس رضایی در کارگروه تخصصی اشتغال استان، با اشاره به اجرای طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی، اظهار کرد: هدف این طرح پایلوت ، ایجاد توسعه و پایداری مشاغل خانگی بوده که با کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و توسط جهاد دانشگاهی در 9 استان کشور از جمله چهارمحال و بختیاری در حال اجرا است که اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان به عنوان ناظر طرح همکاری مطلوبی برای اجرای هرچه بهتر طرح با مجری داشته است. 
وی افزود: در این طرح جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد تسهیل گر، نقش مداخله‌ای و توسعه‌ای در ایجاد، توسعه و پایدارسازی مشاغل خانگی را ایفا می‌کند که ازویژگی‌های بارز این طرح کمرنگ شدن نقش تسهیلات در ایجاد اشتغال از طریق به کار بردن حلقه‌های مهم و تاثیرگذار دیگر مانند توانمندسازی و آموزش، شبکه‌سازی و اهمیت به اتصال به بازار می‌توان نام برد. 
رضایی در ادامه عنوان کرد: زیر ساخت‌های مطلوبی چه در سطح ملی  و و چه در سطح استانی برای هدایت متقاضیان پیش‌بینی شده است که از جمله این زیر ساخت‌ها می‌توان به سامانه ویژه این طرح اشاره کرد که توسط جهادگران جهاددانشگاهی طراحی شده و امکان ثبت‌نام متقاضی انتخاب شغل مناسب، آموزش، بازاریابی و فروش محصول را برای متقاضی فراهم می‌کند. 
سرپرست جهاد دانشگاهی استان تاکید کرد: در فاز نخست، مزیت‌ها از روش علمی و مشاهده میدانی شناسایی و پس از تایید بر روی سامانه قرار گرفت و فراخوان عمومی برای ثبت‌نام متقاضیان در سامانه طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی صورت گرفت که بیش از 2000 متقاضی در این سامانه ثبت نام کردند و در فاز دوم نیز با تک‌تک متقاضیان تماس تلفنی به منظور تشریح طرح، ارزیابی اولیه و بررسی اطلاعات شخصی وارد شده در سامانه، استعلامات مورد نیاز، نشست‌های توجیهی و مشاوره شغلی، کارگاه عمومی و دوره‌های آموزشی تخصصی برای علاقه‌مندان به صورت کاملا رایگان انجام شد. 
وی ادامه داد: در فاز سوم طرح، برنامه‌ریزی و ایجاد زیرساخت اتصال به بازار محصولات تولیدی همزمان با آموزش متقاضیان انجام شده و در نهایت با 40 پشتیبان برای همکاری در طرح در حوزه‌های مختلف فرش، نمد، میوه خشک و ... توافق شده است. 
رضایی نگرش نادرست متقاضیان به مقوله ایجاد شغل که تحقق آن را تنها در تسهیلات و کمک مالی خلاصه می‌کنند، عدم استقبال برخی از متقاضیان از آموزش‌های تخصصی، پراکندگی متقاضیان در شهرستان‌های 9 ‌گانه استان، عدم تمایل برخی پشتیبانان به دلیل ترس از ایجاد تعهد در تحت پوشش قرار دادن متقاضیان را برخی مشکلات اجرای طرح برشمرد. 
سرپرست جهاد دانشگاهی استان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکل راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی، اخذ مجوزها و استانداردهای خاص دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های نظارتی است لذا پیشنهاد می‌شود در مسیر اخذ مجوزهای مورد نیاز همکاری با متقاضیان صورت گیرد و تولیدکنندگان را نیز به برندسازی تشویق کرده و در این مسیر از آنان حمایت شود. 
رضایی از مسئولین دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران درخواست کرد که متقاضیان راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی را به استفاده از شرح خدمات این طرح تشویق و ترغیب کرده و پشتیبانان موفق به ایجاد شبکه زنجیره ارزش مزیت‌های موجود را معرفی کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار