تابناک چهارمحال وبختیاری- شاعر و نویسنده کشوری گفت: افرادی که توان هنری ندارند به سراغ بازسازی قصه‌های کلاسیک می‌روند، هنر به معنای بازآفرینی قصه‌ها نیست.
کد خبر: ۷۰۷۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸ 26 January 2019
به گزارش تابناک شهرکرد – مصطفی رحماندوست در آیین کشوری 40 قلم در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری دارای ادبیات عامیانه‌ای است که باید خلاقانه این ادبیات را رشد داد.
وی افزود: لازم است ترانه‌های عامیانه، بازی‌های محلی و خانگی و متل‌های این خطه گردآوری شوند.
رحماندوست با اشاره به اینکه تاکنون 163 داستانک بر مبنای بازی با انگشتان دست در قالب هفت کتاب به چاپ رسیده است، تصریح کرد: این کتاب‌ها به هفت زبان زنده دنیا ترجمه شده که بخشی از آن‌ها از ادبیات عامه سرچشمه گرفته است.
وی گفت: ادبیات عامه کشور، ثروت ملی محسوب می‌شود که متاسفانه بر روی این موضوع به خوبی کار نشده است.
این شاعر و نویسنده بیان کرد: افرادی که توان هنری ندارند به سراغ بازسازی قصه‌های کلاسیک می‌روند در حالی که هنر به معنای بازآفرینی قصه‌ها نیست.
وی در پایان از راه‌اندازی شعبه چاپ کتاب در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد.
در ادامه معاون دانشگاه پیام‌نور استان با اشاره به اینکه 180 اثر در حوزه شعر، داستان و آثار تحقیقی و تالیفی از مصطفی رحماندوست به چاپ رسیده است، بیان کرد: حدود شش میلیون نسخه از آثار این استاد به زبان فارسی و دیگر زبان‌ها منتشر شده است.
رضایی اضافه کرد: از ویژگی‌های عمده اشعار این شاعر و نویسنده توجه به طبیعت، توجه به مسائل اجتماعی و روز و توجه به مولفه‌های تربیتی اشعار کودکان و نوجوانان است.
رضایی تاکید کرد: اشعار بخش کودک و نوجوان می‌تواند در راستای آموزش غیر مستقیم کودکان و نوجوانان گام بردارد که این امر در حال حاضر در آثار بخش کودک و نوجوان مشاهده نمی‌شود.
وی با بیان اینکه توجه این شاعر به طبیعت از دریچه و نگاه نو قابل تامل است، خاطرنشان کرد: باید متناسب با ظرفیت ذهنی مخاطب اشعار سروده شود.
معاون دانشگاه پیام‌نور استان در ادامه از راه‌اندازی نخستین مرکز تخصصی شاهنامه‌خوانی در دانشگاه پیام‌نور استان خبر داد.
در ادامه مدیرگروه ادبیات دانشگاه شهرکرد بیان کرد: وضعیت علوم انسانی در کشور خیلی مساعد نیست و تنها در حد شعار است.
صادقی در حال حاضر با نسلی روبرو هستیم که فاصله فکری بسیاری با نسل گذشته دارند که بسیار سطحی، توسط ابزار جدید امروزی پیچیده شده‌اند.
وی گفت: رکود علمی در زمینه ادبیات فارسی در کشور رکودی 400 ساله است که دلیل آن این است که از عصر حافظ به بعد کمتر به رسالت اجتماعی در زمینه ادبیات فارسی پرداخته شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد گفت: اکنون وضعیت شعر در بخش جوان، وضعیت آشفته‌ای دارد، زیرا امروزه بیشتر به سمت تصویرگرایی اشعار گام برداشته می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار