تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، عملکرد این نهاد را در استان تشریح کرد.
کد خبر: ۷۱۱۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰ 05 February 2019
به گزارش تابناک شهرکرد- سهراب رئیسی با اشاره به اینکه بحث محرومیت‌زدایی در روستاها یکی از تأکیدات امام راحل بود، گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی شهرهای ما نیز دچار محرومیت‌هایی بودند، اما روستاهای ما در اوج فقر و محرومیت بودند.
افتتاح حساب 100 امام راحل  جهت محرومیت‌زدایی در روستاها از هزینه شخصی
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: جهت رفع محرومیت در روستاها حسابی در شعب بانک ملی توسط امام خمینی (ره) به نام حساب 100 افتتاح شد که به گفته برخی از نزدیکان ایشان این حساب با هزینه شخصی امام راحل افتتاح شده است.
وی افزود: جهت محرومیت‌زدایی به فرمان امام راحل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تشکیل و از محل حساب 100 جهت ساخت مسکن‌های روستایی و محرومیت‌زدایی تسهیلات به مردم اعطا شد و بنیاد مسکن پس از گذشت چند سال از تشکیل این نهاد به‌طور مشخص وارد عمران و آبادانی شد.
50درصد مسکن‌های روستایی تاکنون مقاوم شده‌اند
رئیسی با بیان اینکه یکی فعالیت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ابتدای کار به ساخت خانه برای افراد فاقد مسکن یا مسکن غیرمقاوم بود، بیان کرد: در حال حاضر 80 هزار واحد مسکن روستایی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که حدود 40 هزار از این واحدها مقاوم‌سازی شده‌اند و حدود 50 درصد دیگر نیاز به مقاوم‌سازی دارند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه مسکن‌های روستایی که مقاوم‌سازی نشده‌اند در مخاطرات طبیعی در معرض خطر هستند، اظهار کرد: حدود 200 هزار نفر از مردم روستایی ما در خانه‌های روستایی غیرمقاوم سکونت دارند که در حوادث طبیعی احتمال آسیب به این خانه‌ها بسیار زیاد است.
وی با اشاره به اینکه نباید هیچ تفاوتی بین شهر و روستا در بحث عمران و آبادانی وجود داشته باشد، افزود: حدود 100 اعتبار عمرانی در بحث آسفالت، مناسب‌سازی معابر، جدول‌کشی و... در روستاها هزینه شده است.
رئیسی از اجرای تدوین طرح هادی در روستاهای چهارمحال و بختیاری با هزینه‌ای بالغ بر 350 میلیارد تومان خبر داد و گفت: در طرح هادی روستایی برای ساخت و ساز منازل، احداث معابر، مکان‌های آموزشی، رفاهی، بهداشتی و هدایت آب‌های سطحی یک سند متوازن و همه‌جانبه تهیه شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در تلاش هستیم تا سال 1404 حدود 80 درصد خانه‌های روستایی را مقاوم‌سازی کنیم، تأکید کرد: در سال گذشته بالغ بر 15 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل خانه‌های روستایی به‌صورت بلاعوض به روستاییان نیازمند پرداخت شد.
حدود 70 درصد خانواده‌های خانه‌های روستایی دارای سند مالکیت هستند
وی در خصوص صدور سند مالکیت برای خانه‌های روستایی، توضیح داد: برای حدود 70 درصد خانواده‌های خانه‌های روستایی 66 هزار سند مالکیت تاکنون صادر شده است که این مسئله مزایای بسیاری از جمله از بین رفتن اختلافات ملکی و بحث ضمانت بانکی دارد.
رئیسی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری حدود 8 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای زیر 20 هزار نفر ساخته است، ادامه داد: همچنین بالغ بر 10 هزار قطعه زمین به افراد فاقد مسکن در روستاها جهت ساخت مسکن با تسهیلات کم‌بهره واگذار شد تا از مهاجرت به شهرها جلوگیری شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه 200 روستای چهارمحال و بختیاری در معرض خطر بودند، خاطرنشان کرد: از این تعداد 187 روستا درجاسازی و جا به جا شد و مابقی روستاها با اولویت جابه‌جا یا درجاسازی می‌شوند.
رسیدگی به وضعیت روستاهای بسیار محروم پس از تأمین اعتبار
وی یکی از اولویت‌های بنیادمسکن انقلاب اسلامی را رسیدگی به وضعیت عمرانی روستاهای محرومی که تاکنون اقدامات عمرانی در آن‌ها انجام نشده دانست و گفت: روستاهای موگویی، صالح‌کوتاه، چین، سرآقاسید، خویه و... از جمله این روستاها است.
رئیسی در پایان افزود: مطالعات درجاسازی و یا جابه‌جایی چند روستای در معرض خطر مانند سیدمحمد، سرتنگ‌ محمودی، لندی و رحیم‌آباد انجام شده است و به محض تأمین اعتبار و مساعد شدن هوا اقدامات لازم در این خصوص انجام می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار