مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری:
تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ایران در مقایسه با دنیا به لحاظ ارزش مواد غذایی جز 10 کشور برتر دنیا است، همچنین جز 10 قدرت برتر در حوزه کشاورزی در دنیا به شمار می‌رود.
کد خبر: ۷۱۱۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳ 05 February 2019
به گزارش تابناک شهرکرد- ذبیح‌الله غریب در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات چهارمحال و بختیاری، گفت: بخش کشاورزی دو دهه است که در کشور فعالیت دارد، دو سال بعد از انقلاب کشور درگیر شکل‌گیری انقلاب بود، یک دهه گرفتار جنگ بودیم و بعد از آن هم دوران سازندگی بنابراین می‌توان گفت عمر شکل‌گیری جهاد کشاورزی تنها 20 سال است.
مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ایران در مقایسه با دنیا به لحاظ ارزش مواد غذایی جز 10 کشور برتر دنیا است، افزود: همچنین جز 10 قدرت برتر در حوزه کشاورزی در دنیا به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در بخش کشاورزی در جهان به طور متوسط در بسیاری از پارامترها جز هفت کشور اصلی است، ادامه داد: ایران در حال حاضر در تولید زعفران، گل محمدی و انار در جهان مقام اول، در تولید سیب، گردو، گیلاس و بادام رتبه سوم، در تولید عسل جز سه کشور برتر دنیا و...  قرار دارد.
غریب با تاکید بر اینکه امروز بیش از 95 درصد نیاز کشور به مواد مصرفی مثل دارو و سموم در کشور تولید می‌شود، عنوان کرد: زمانی جز چغندر بذر دیگری در این استان وجود نداشت اما حالا بیش از 36 رقم بذر مختلف که توسط محققان شناسایی شده استفاده می‌شود.
مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: سرعت رشد آبزی‌پروری در جمهوری اسلامی 10 برابر رشد دنیا است و بیش از یک میلیون تن آبزی در کشور تولید می‌شود.
وی اضافه کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی راندمان تولید در استان به ازای هر مترمکعب آب مصرفی 600 گرم بود ولی الان به ازای هر مترمکعب 1.3 گرم محصول تولید می‌شود.
غریب تصریح کرد: در حال حاضر سه سال متولی است که هیچ گندمی وارد کشور نشده است، کل تولیدات کشاورزی از سال 57 تا 97 از 26 میلیون تن به 120 میلیون تن اقزایش یافته است و در محصولاتی که امکان کشت آن‌ها در استان وجود دارد با رشد 565 درصدی مواجه هستیم که نسبت به رشد کشور 200 درصد بیشتر است.
مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به رشد 1500 درصدی محصولات باغی، 330 درصدی دام و طیور، 3600 درصدی آبزی‌پروری، 518 درصدی محصولات زراعی، 1300 درصدی تخم‌مرغ، 110 درصدی گوشت قرمز، 300 درصدی شیر خام، 1200 درصدی عسل و... اشاره و یادآور شد: جهاد کشاورزی در دوران بعد از انقلاب به سه بازه جنگ و جهاد، جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی تبدیل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه جهاد سازندگی در دوران بعد از انقلاب بیش از 2000 کیلومتر جاده در چهارمحال و بختیاری احداث کرده است، گفت: بعد از اقدامات فراوانی که جهاد سازندگی در استان ایجاد کرد، جهاد کشاورزی تشکیل شد و سیاست‌های کشاورزی مورد توجه قرار گرفت.
غریب با بیان اینکه در ابتدای انقلاب تولیدات کشاورزی برابر با 300 هزار تن بود که الان به یک میلیون و 440 هزار تن رسیده است، همچنین ارزش تولیدات و محصولات کشاورزی امروز استان به 3 هزار و 275 میلیارد تومان رسیده است، چیزی حدود 7 برابر رشد نسبت به اوایل انقلاب، تاکید کرد: 536 واحد صنعتی دام‌پروری، 210 واحد صنعتی پرورش مرغ گوشتی و 30 هزار هکتار باغ بعد از انقلاب در استان ایجاد شده است.
مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه 400 میلیارد تومان فقط برای 100 پروژه عمدتا در حوزه باغداری هزینه شده است، بیان کرد: از 90 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان 57 هزار هکتار آن در این 40 سال به مردم واگذار شده است.
وی خاطرنشان کرد: ظرفیت سردخانه‌های چهارمحال و بختیاری به 100 هزار تن افزایش پیدا کرده، همچنین در این استان 350 هزار تن خوراک دام و طیور تولید می‌شود.
غریب در انتها عنوان کرد: در دهه فجر امسال در بخش کشاورزی 62 پروژه افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود که اعتباری بالغ بر 59 میلیارد تومان برای اجرای این طرح‌ها هزینه شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار