تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: با وجود بارش های سال زراعی جاری، خشکسالی های دهه یک اخیر 85 تا 90 درصد مساحت استان را با چالش خشکسالی خفیف تا شدید درگیر کرده است.
کد خبر: ۷۱۵۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶ 16 February 2019
به گزارش تابناک شهرکرد- مهرداد قطره سامانی افزود: بارش های خوب سال زراعی جاری، تاثیری بر جبران تبعات ناشی از خشکسالی های یک دهه اخیر در استان ندارد و همچنان بر مدیریت مصرف آب و سازگاری با شرایط خشکسالی تاکید می شود.
وی ادامه داد: برای برقراری شرایط عادی باید دست کم یک دوره 11 ساله ممتد ترسالی در استان وجود داشته باشد که تحقق این موضوع بر اساس داده های علم هواشناسی امری غیرممکن است و واقعیتها بیانگر آنست که ما سالهای ترسالی را دیگر تجربه نخواهیم کرد.
قطره سامانی تصریح کرد: هم اینک 91.9 درصد جمعیت استان از سوی خشکسالی تهدید می شود و به ترتیب شهرستانهای اردل، بروجن، لردگان، کیار، فارسان، شهرکرد، سامان، بن و کوهرنگ درگیر خشکسالی خیلی شدید تا ضعیف هستند.
به گفته معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری، 94 درصد جمعیت شهرستان بروجن،68.6 درصد جمعیت لردگان و 64.4 درصد جمعیت شهرستان اردل سال گذشته تحت تاثیر بیشترین میزان خشکسالی در استان بوده اند.
قطره سامانی با اشاره به بارش های سال زراعی جاری استان، خاطرنشان کرد: اگر چه تاکنون بارش ها نسبت به میانگین بلندمدت افزایش داشته اما پیش بینی ها حاکی از توقف بارش های استان در اسفندماه است.
چهارمحال و بختیاری طی سالهای گذشته با پشت سر گذاشتن دوره های خشکسالی هواشناسی و کشاورزی وارد مرحله خشکسالی آبشناسی شد و این موضوع زنگ خطر را برای استان به صدا درآورده است.
طی یک دهه اخیر کاهش نزولات آسمانی و تغییر شکل بارش ها از برف به باران از یک سو و افزایش دمای هوا از سوی دیگر سبب کاهش نیمی از منابع آب چهارمحال و بختیاری و افت شدید سفره های آب زیرزمینی این استان شده است.
از آنجاکه این استان سرچشمه 2 رودخانه زاینده رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است، کاهش بارش ها در این استان، استانهای خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را با چالش آب مواجه کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار