تابناک چهارمحال وبختیاری- تلفن همراه یادآور خاطرات پر فراز و نشیبی برای مردم است، از آن روزگار که در هر چند خانواده فقط یک نفر تلفن همراه وجود داشت تا امروزه که ضریب نفوذ آن به بیش از 110 درصد رسیده است.
کد خبر: ۷۱۵۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱ 17 February 2019
به گزارش تابناک شهرکرد- نخستین ثبت نام تلفن های همراه ایران به سال 1372 بر می گردد که البته در آن دوران به دلیل نبود آگاهی مردم در مورد این فناوری و قیمت بالای آن ( از 10 میلیون تا 30 میلیون ریال )استقبال خوبی از آن نشد، ولی به مرور زمان مورد اقبال عمومی قرار گرفت و رفته رفته شیب نمودار آن به سمت مثبت رفت.
همیشه با ورود فناوری های نوین جنبه های فرهنگ سازی آن نیز باید در نظر گرفته شود، در ایران این جنبه به مرور زمان مرتفع شد.
نخستین تلفن های همراه از آنتن دهی خوبی برخوردار نبودند و در جاده ها و خارج از شهر این مورد مشهود تر می شد ولی امروزه با گذشت افزون بر 25 سال با اینکه همچنان جای کار دارد ولی پیشرفت چشمگیری داشته است و باعث بهبود کیفیت رضایت مندی مشترکین شده است.
ارزان شدن و بهبود خدمات اپراتور های تلفن همراه موجب فراگیر شدن آن در بین مردم شده است.
یکی از نکات مثبت و مهم ورود تلفن همراه به کشور، کمکی بود که ورود این فناوری به بازار کسب و کار کرده است، ایجاد فروشگاه های تلفن همراه چه به صورت فیزیکی و الکترونیکی، تعمیرات تلفن همراه و البته یکی از مهمترین بازارهای کسب و کار شرکت های دانش بنیان در زمینه ساخت و توسعه نرم افزار و بازی بر پایه تلفن های هوشمند است.
حتی تصور یک روز بدون تلفن همراه در این دوران بسیار دشوار است، چرا که علاوه بر تماس های تلفنی، پیشرفت هایی که گوشی های تلفن همراه در این دوره داشته اند را نمی توان چشم پوشی کرد.
امروزه خیلی از کارهای روزمره را می توان با تلفن همراه انجام داد، از جمله ارسال پیام های کوتاه، عکاسی با کیفیت، عملیات بانکی، وب گردی، گشت و گذار در شبکه های اجتماعی و کارهای شخصی دیگر از آن جمله است.
همین 30 سال پیش اگر تصمیم داشتیم به سفر برویم و مقصد مشخص نبود برای اطلاع دادن به خانواده و دوستان باید تا نزدیک ترین شهر صبر می کردیم و با تلفن ثابت اطلاع می دادیم، اما در زمان حال در دور دست ترین نقاط کشور هم آنتن دهی تلفن همراه وجود دارد و علاوه بر تماس صوتی می توان از دیتا هم استفاده کرد.
در سال1397 حدود 98 درصد نقاط قابل تردد کشور دارای پوشش تلفن همراه و ضریب نفوذ آن در کشور افزون بر 110 درصد می باشد.
ضریب نفوذ تلفن همراه در استان چهارمحال بختیاری 118 درصد و یکی از بالاتر ضریب های نفوذ در کشور است.
مدیرکل ارتباطات و فنآوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری می گوید:
حوزه آی. سی. تی (ICT) یا ارتباطات و فنآوری اطلاعات به عنوان پیشران توسعه برای تامین بستر و زیرساخت های استارت آپی نقش اثرگذاری ایفا می کند.
مرتضی بلالی دهکردی یادآور شد: در چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون سیم کارت از ناحیه اپراتورهای مختلف به مردم واگذار شده است و بیشتر مردم هم از گوشی های هوشمند برخوردارند و از این تعداد نزدیک به 800 هزار سیم کارت در گوشی های هوشمند فعال است.
بلالی گفت: در صورت هدایت استارت آپ ها برای بهره مندی از این زیرساخت و ارائه خدمات از طریق اپلیکیشن ها و یا سامانه های مختلف می توان به درآمد بالایی رسید.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: به عنوان نمونه از بستر این گوشی و زیرساخت های موجود حتی به ازای فقط یک خدمت به قیمت تنها هزار ریال می توان روزانه 800 میلیون ریال درآمد کسب کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار