تابناک چهارمحال وبختیاری- درختان بادام شهرستان با گلدهی در بهمن ماه 40 روز زودتر از موعد از خواب زمستانی بیدار شده که خطر سرمازدگی و خسارت به باغات بادام را بسیار محتمل کرده است.
کد خبر: ۷۱۶۸۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵ 19 February 2019
به گزارش تابناک شهرکرد- درحالی که هنوز در سردترین ماه زمستان قرار داریم و تا زمان بهار و گل دهی درختان هنوز فرصت باقی است، اما چند روزی است که بادامستان های شهرستان سامان در حال گلدهی هستند که این موضوع بگفته کارشناسان نه تنها یک پدیده غیرطبیعی که امری بسیار خطرناک است که درختان را با پدیده سرمازدگی مواجه می کند.
استان چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه 24 هزار تن بادام آبی در سال رتبه نخست تولید بادام در کشور طی سالهای گذشته را به خود اختصاص داده اما تغییرات اقلیمی و افزایش دمای هوا در فصل زمستان سبب شده تا این ظرفیت مهم با چالش جدی مواجه شود و خسارت بسیاری را بر روی دست باغداران بگذارد.
سطح زیر کشت باغات در استان چهارمحال و بختیاری 42 هزار هکتار است که 16 هزار هکتار آن معادل 37 درصد به کشت بادام اختصاص دارد و بیشترین وسعت این باغات با 9 هزار هکتار مساحت در شهرستان سامان قرار دارد.
اما آنچه امسال باغداران را بیش از هرسال دیگری نگران کرده است خطر بروز سرمازدگی باغات است.
در حالی که هنوز در بهمن ماه قرار داریم و در شهرستان کوهرنگ این استان 2 متر برف باریده و دما تا 10 درجه زیرصفر نیز کاهش یافته اما در شهرستان سامان با افزایش دما جوانه های بادام متورم و بسیاری از بادامستانها شروع به گلدهی کرده اند که این موضوع ضمن آنکه نشان از دگرگونی اقلیمی و پیامدهای ناشی از خشکسالی دارد بلکه اقتصاد بهره برداران و موقعیت تولید و صادرات این محصول استراتژیک کشاورزی را به خطر می اندازد.
یک کارشناس مسائل اقلیم شناسی در همین خصوص گفت: گل دهی درختان بادام در بهمن ماه کاملا امر غیرطبیعی بوده و می توان گفت این درختان یک ماه زودتر از موعد خود شکوفه داده اند.
مهرداد قطره سامانی افزود: در یک دهه اخیر به سبب ناهنجاری های سیستم دمایی در استان شاهد گلدهی درختان بادام زودتر از زمان طبیعی خود بوده ایم و این موضوع در سال هایی که با کاهش دما در فروردین ماه روبه رو شده ایم منجر به سرمازدگی درختان شده است.
وی تصریح کرد: بنابر پیش بینی های هواشناسی، اسفند و فروردین پیش رو با بارش های موثر و کاهش دما همراه خواهد بود و این موضوع برای درختان بادام که 30 تا 45 روز زودتر از موعد خود شکوفه داده اند، بسیار خطرناک است.
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان خطر سرمازدگی تا اواسط اردیبهشت ماه افزود: در سال های گذشته هیچ زمان موقع گل دهی درختان بادام قبل از فروردین ماه نبوده اما در 10 سال اخیر این موضوع بارها در استان رخ داده و منجر به خسارت شده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی شهرستان سامان نیز با بیان اینکه گلدهی زودتر از موعد درختان بادام طی سال های اخیر بی سابقه نبوده است، اظهار داشت: از آنجا که شهرستان سامان روزهای گرمی را در بهمن ماه تجربه کرد سبب شد تا درختان بادام از 19 بهمن شروع به گلدهی کنند.
علی خسروی، مساحت باغات بادام شهرستان سامان را 9 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان 7 هزار هکتار بارور است و در سال گذشته 14 هزار تن محصول از این باغات جمع آوری شد که بیشترین محصول طی سال های گذشته بوده است.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته به سبب خشکسالی و نبود بارندگی خطر سرمازدگی باغات بادام را تهدید نکرد اما امسال نگرانی بسیاری در این خصوص وجود دارد.
برخی کشاورزان و باغداران شهرستان سامان نیز از بروز چنین رخدادی نگران هستند و امیدوارند تا باغات بادام در ماه های پیش رو با خطر سرمازدگی مواجه نشود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار