کد خبر: ۷۲۸۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۸ 25 March 2019

اسم همدان، آدم را یاد غار علیصدر می‌اندازد. علیصدر مهمترین جاذبه این شهر و بزرگترین غار آبی دنیاست و هرساله به خصوص در بهار و تابستان بسیاری برای دیدنش راهی این شهر می‌شوند.

به گزارش «تانباک» به نقل از ایسنا، غارعلیصدر یکی از بی‌نظیر ترین و خوش منظره‌ترین غارهای طبیعی قابل قایقرانی جهان است که در روستای علیصدر از توابع بخش گل تپه در شهرستان کبودرآهنگ و ۷۵ کیلومتری شمال غربی شهر همدان قرار دارد.

این غار در ارتفاع ۱۹۰۰ متر از سطح دریا واقع شده است. سقف غار که در برخی قسمت‌ها تا ۱۰ متر از سطح آب ارتفاع دارد، پوشیده از رسوبات کربنات کلسیم خالص و مخلوط با عناصر شیمیایی دیگر است. این رسوبات استلاگمیت‌هایی با فرم‌های جذاب ایجاد کرده‌اند و در کف غار و جاهایی که آب وجود ندارد، نیز استلاگمیت‌ها منظره زیبایی بوجود آورده اند. منشا آب غار چشمه‌های زیرزمینی و علاوه‌بر آن، ریزش‌های جوی است که به صورت قطرات آب از دیواره‌ها و سقف غار به درون آب می‌ریزد.

در کل این غار عظیم از طریق فرسایش و ایجاد حفره‌های ریز در توده سنگ‌های آهکی و به‌هم پیوستن تدریجی این حفره‌ها در طی سالیان طولانی ایجاد شده است. غار علیصدر که بزرگ‌ترین غار آبی جهان به‌شمار می‌رود، در ۱۵ دی ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار