تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون حفاظت امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: برای نخستین بار سند بوم سازگان زاگرس در کشور تهیه و تعریف شده است.
کد خبر: ۷۴۰۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵ 02 May 2019
به گزارش تابناک شهرکرد- بهمن افراسیابی در جلسه شورای هماهنگی و برنامه ریزی اداره کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری افزود: با توجه به کاهش بارندگی و گسترش پدیده خشکیدگی جنگل‌های زاگرس در سال‌های گذشته و اجرای اقدامات مدیریتی و حفاظتی ویژه برای کنترل این پدیده، سیاستهای اجرای این سند به 11 استان زاگرس نشین ابلاغ شده است.
به گفته وی، در سند بوم سازگان زاگرس ، توسعه جنگل و طرح های حفاظت تعریف شده، که نقش محوری اجرای این سند با اولویت بهره برداران و مردم تعریف شده است.
افراسیابی اظهار داشت: در قالب بوم سازگان زاگرس ، اقدامات پایدار در جهت حفظ و توسعه جنگل اجرا می شود.
معاون حفاظت امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: برای اجرای این سند در 11 استان زاگرس نشین کشور بیش از 5 هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
وی، با تاکید بر اینکه این سند در سال اجرایی می شود، افزود: اجرای عملیات آبخیزداری در جنگل های زاگرس، شناسایی گلوگاه های قاچاق ، انجام بهره برداری در قالب طرح های جنگل داری چند منظوره و ممنوعیت زراعت در زیر آشکوب جنگل‌ها از برنامه های است که در این سند پیش بینی شده است.
جنگل های زاگرس حدود 6 میلیون هکتار است که عمده پوشش جنگلی این منطقه بلوط ایرانی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری نیز در این نشست با اشاره به اینکه 86 درصد وسعت استان با یک میلیون و 653 هزار هکتاری این استان را عرصه های ملی تشکیل می دهد، گفت: مساحت عرصه های ملی استان یک میلیون و 400هزار هکتار است.
علی محمدی مقدم افزود: 7 درصد این میزان را مراتع و 22 درصد را جنگل تشکیل می دهد.
به گفته وی، در سال های گذشته کاهش بارش و تغییر اقلیم از مهمترین دلایل تخریب منابع طبیعی بوده که اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری به منظور کاهش خسارتهای منابع طبیعی موثر بوده است.
وی گفت: بارش های یک ماه اخیر در استان به نسبت بالاتر از میانگین 50 سال گذشته بود، به گونه ای که بیشترین میزان بارش در شهرستان کوهرنگ رخ داد.
وی گفت: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در استان از بروز سیلاب های خطر آفرین جلوگیری و میزان فرسایش خاک و تخریب عرصه های ملی، کشاورزی و جنگلی را کاهش داد.
به گفته وی، در بارش های اخیر در سراسر کشور که منجر به جاری شدن سیل شد، همراه با گل و لای بود که می توان با اجری طرح های آبخیزداری و آبخوانداری از بروز این اتفاقات جلوگیری کرد.
معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هم اکنون در یک میلیون و 360 هزار هکتار از اراضی ملی استان طرح ممیزی اجرا شده است.
برمک اسلامی افزود: هم اکنون 98 درصد اراضی ملی معادل یک میلیون و 306 هزار هکتار از اراضی ملی سند صادر شده است و 53 هزار هکتار باقیمانده پلاک های کوچک در حاشیه شهرهاست.
وی اظهار داشت: طرح کاداستر نیزدر 252 هزار هکتار از اراضی ملی استان اجرا و سند های تک برگی صادر شده است.
به گفته وی، هم اکنون یک میلیون و 54 هزار هکتار از اراضی استان دارای سند مالکیت دفترچه ایست.
اسلامی اظهار داشت: از 156 هزار هکتار پلاک جنگلی که در حوضه های آبخیز قرار دارد 122هزار هکتار دارای سند هستند.
وی گفت: در استان 30 حوضه آبخیز فعال است.
معاون حفاظت امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در سفر 2 روزه به استان چهارمحال وبختیاری از اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری استان بازید خواهد کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار